Adattárház menedzserek kultúraváltoztató feladatairól
Meg kell változnia a vállalati kultúrának egy BI rendszer bevezetésének hatására? Működhet egy szervezet az adattárház bevezetése után pont úgy, ahogy előtte működött? Aligha. Már a bevezetés időszakában találkozni fogunk olyan folyamatokkal, amelyeket át kell szervezni, újra kell gondolni ahhoz, hogy az adattárház működése hatékony legyen.
Ezen folyamatok jelentős részét amúgy is újra kellett volna szervezni, csak eddig nem kaptak elég figyelmet ahhoz, hogy a változások szükségességén komolyan elgondolkodjanak a vezetők. Egy adattárház vagy egy BI rendszer bevezetése azonban olajat önthet a tűzre, vagy máshogyan fogalmazva katalizálhatja a meglévő problémák megoldását: Az eddig alacsonyabb vezetői szinteken kitárgyalt problémák hírtelen egész magasra juthatnak és a „hagyjatok már az ilyen piszlicsáré ügyekkel" mondatok az adattárház sikerességének vagy bukásának tükrében új értelmet kaphatnak.
A változások lehetnek egészen kicsik, mint például az xy folyamatot nem egy Excel táblában kellene nyilvántartani, hanem kéne neki keresni egy forrásrendszert; és lehetnek egészen nagyok, mint pl amikor leállítjuk a BI bevezetést, mert tisztán látszik hogy az xy forrásrendszerből nyert adatok alkalmatlanok arra, hogy üzleti intelligencia rendszert építsünk a tetejére, vagy mert nincsenek definiálva az üzleti fogalmak, ... és még sorolhatnám
Ezek ismert problémák. Aki adattárházat épít, az nap mint nap találkozik velük. Amiről én most inkább beszélni szeretnék, az a bevezetések utáni, illetve a szervezet belső, adattárház építők által ritkán látott kultúraváltozási problémái.
Tegyük fel, hogy sikeresen befejeződött a BI bevezetés, a szállító levonul a projektről és ottmaradunk magunk a BI rendszerünkkel. Lesznek akik örülni fognak az új rendszernek és lesznek egy csomóan, akik tudomást sem vesznek róla. Ők lesznek azok akik nem akarják a változást. Nem akarják használni az üzleti intelligencia rendszert, hanem azt szeretnék, hogy - úgy ahogy eddig - az informatika szolgálja ki őket információkkal. Pontosan úgy ahogy eddig, csak gyorsabban, precízebben.
Csakhogy ez nem fog menni. Nem fog menni mert a menedzsment nem ezzel a céllal vezettette be az üzleti intelligencia rendszert. A menedzsment nem halat akart adni az üzleti felhasználóknak, hanem hálót. Egy eszközt, amely segítségével sokkal hatékonyabban tudnak dolgozni mint eddig. Egy eszközt, amelynek használatával egyre jobban és jobban megismerik azt a „zavarost" ahol használnak. Egy eszközt, amellyel a sok értéktelen hal közül képesek kifogni az aranyhalat, melynek létezéséről a konkurens halászok még mit sem sejtenek. Ehhez azonban ismerni kell a háló lehetőségeit, tapasztalatot kell szerezni a háló használatával, és meg kell ismerni a vizet is. Ha elénk teszik a halat, akkor mindez kimarad.
A menedzsmentnek tehát az az érdeke, hogy a döntés-előkészítési szinteken minél többen használják az üzleti intelligencia rendszereket. Egyre többen szakítsanak a korábbi információ beszerzési és előállítási gyakorlattal és egyre inkább csökkenjen a távolság az üzleti felhasználók és az adatok között. Rövidítsük le azt az iterációs spirált amely során az üzleti felhasználó végső soron hozzájut a szükséges információkhoz. Nekünk üzleti intelligenciáért felelős személyeknek pedig tudnunk kell, hogy hogyan érjük el mindezt.
Az adattárház projektvezető képzésen pontosan végig fogunk menni a lépéseken, de ha nem tud eljönni akkor hagy javasoljam, hogy két utat gondoljon végig. Az egyik az az, hogy hogyan tudná elzárni a régi információ-beszerzési csapokat, a másik pedig az, hogyan tudná motivációval, képzéssel, BI marketinggel rászoktatni a felhasználókat arra, hogy elszakadjanak korábbi gyakorlataiktól és saját kezükbe véve az új eszközt, új utakon új felismeréseket tegyenek.
Kővári Attila - BI projekt
hozzászólás
Gáspár-Papanek Csaba
h, 05/31/2010 - 12:06
Permalink
Szerintem az egyik
Hose
h, 05/31/2010 - 15:40
Permalink
A válasz engem is
Kővári Attila
h, 05/31/2010 - 22:12
Permalink
BI marketing
Gyula Gergő
sze, 06/09/2010 - 16:05
Permalink
Jó cikk
Új hozzászólás