Mobil üzleti intelligencia: A célpiac

Ott hagytuk abba, hogy a mobil üzleti intelligencia és általában a mobil alkalmazások piaca óriási fejlődés előtt áll. Mielőtt azonban továbbmennénk, beszéljünk egy picit arról, hogy egyáltalán érdemes-e mobiltelefonokra üzleti intelligencia alkalmazást fejleszteni?

Megmondom őszintén, hogy nagyon hiszek abban hogy ezek a kis mobileszközök meg fogják változtatni a szokásainkat. Persze nem mindenkiét és nem minden szegmensben, de lesz (van) egy olyan szegmens, aki kifejezetten igényli majd az üzleti intelligenciát mobil eszközökön.


A Cognos üzleti Intelligencia alkalmazása BlackBerry-n

A Cognos üzleti Intelligencia alkalmazása BlackBerry-n

A múltkor már írtam arról, hogy saját szokásaimra milyen hatással voltak az okostelefonok. De arról még nem, hogy a legnagyobb gondolataim mindig az irodán kívül keletkeztek. Hiszek benne, hogy ez másoknál is így van. Ha nem is utazás közben, akkor a fogorvosi rendelőben, álmatlan éjszakákon, konferenciákon, stb. A lényeg, hogy ezekben a szituációkban szükségünk lehet egy eszközre, aminek segítségével utána tudunk nézni gondolatainknak, tesztelhetjük hipotéziseinket, vagy csak egész egyszerűen ellenőrizhetjük, hogy minden renden megy-e. Ezekre, és főleg ez utóbbira nagyon jó megoldás lehet a mobil üzleti intelligencia.

Ennyi bevezető után nézzük meg, hogy

Kik fogják használni a mobil üzleti intelligenciát?

Véleményem szerint

  • használni fogják azok a topmenedzserek és középvezetők, akik igénylik, hogy bármikor képet kaphassanak vállalatuk vagy osztályuk teljesítményéről
  • Használni fogják az utazó ügynökök, ügyfélreferensek, partnermenedzserek, stb. akik az ügyféltalálkozó előtt a liftben még gyorsan lekérdezik a CRM rendszert (Korábbi vásárlások értéke, fedezete, panaszok száma és státusza, stb.)
  • Használni fogják azok a főleg kis vállalatok, akik adataikat már most a felhőben tárolják és már megszokták, hogy adataikat böngészőből bárhonnen le tudják kérdezni (webshop tulajdonosok, on demand CRM felhasználók, ...)
  • Használni fogják azok a munkatársak, akik eddig sms-ben, e-mailben kaptak értesítéseket (alerteket) valamilyen folyamat eredményéről, valamilyen határérték átlépéséről
  • És használni fogja a „nép" aki tőzsdei árfolyamokat fog lekérdezni, aki blogjának forgalmát akarja mobileszközről elemezni, stb.

Ők lesznek azok, akik első körben igényelni fogják az üzleti intelligencia jelenlétét a mobileszközökön. Nézzük őket egyenként:

Topmenedzserek

Sokan azt gondolják, hogy a topmenedzser mindent látni akar, mindenhez hozzá akar férni és ezért nélkülözhetetlen nekik, hogy egy telefonról is elemezni tudják vállalatuk teljesítményét. Kétségtelen hogy vannak ilyen topmenedzserek is, de a többség véleményem szerint nem akar mindenhez hozzáférni. Beszéltem pár éve egy topmenedzserrel, aki 3000 embernek volt a főnöke. Arra voltam kíváncsi, hogy egy ilyen menedzser, aki ezreket irányít milyen BI eszközöket használ, illetve milyet használna. A beszélgetésből kiderült, hogy csak egy dashboard-ot akar, ahol nagyon gyorsan tud informálódni az osztálya állapotáról. Szüksége lenne a standard, gyakran használt mutatókra és szüksége lenne az aktuális intézkedéseinek monitorozását lehetővé tevő mutatókra. De - és itt jön a lényeg - nem akar lejjebb fúrni. Nem akar utána menni a dolgoknak. Ezt majd megteszi neki más. Tehát óriási tévedés azt képzelnünk, hogy ő majd lefúr, kideríti a probléma okát és elővesz a felelősöket. Megáll a mutató szintjén innen nem megy tovább.

Azért fontos ezt látnunk, mert ha ennek a célpiacnak akarunk mobil üzleti intelligencia alkalmazást fejleszteni, akkor teljesen felesleges egy általános BI eszközben gondolkodnunk. Olyan alkalmazást kell fejlesztenünk, amely remekül megjeleníti a kulcsmutatókat.

Menedzserek, középvezetők

Tegyük fel, hogy Ön egy középvezető. Minden reggel kap egy e-mailt a tegnapi forgalomról, az új üzletkötések számáról, a kiszállításról, stb. Nem lenne jó, ha mostantól kezdve nem (csak) e-mailen kapná ezeket a sztenderd riportokat, hanem telefonon is? Mondjuk lenne egy rendszer, amely ezeket a riportokat (természetesen a telefonra optimalizálva) letolná a telefonjára, hogy Ön bármikor megnézhesse? Illetve felteszem máshogy a kérdést: Önnek megérne párszáz forintot (1-2 Eurót), hogy mától kezdve a telefonjára (is) kapja a riportokat? Valószínűleg igen.

Partnermenedzserek, területi képviselők, kapcsolattartók

Képzelje el, hogy tárgyalásról tárgyalásra rohan. Ideje kevés, nincs ideje otthon, vagy az irodában felkészülni. Szüksége van egy eszközre, ami mindig kéznél van és amivel gyorsan áttekintheti tárgyalópartnere jellemzőit: Mennyi volt a tavalyi forgalma, mennyi nyereséget ért el rajta a cég, milyen panaszai voltak eddig, mi jelenlegi panaszának státusza, stb.

Jó lenne, ha ez az alkalmazás könnyen kikeresné az ügyfél adatait. Ott állunk már az ajtajában, ne kelljen azokon a parányi billentyűkön vagy az érintőképernyőn ékezetes betűket beírnunk. Nem kereshetné ki nekünk mondjuk az aktuális GPS koordinátáink alapján? Dehogynem. A technológi már lehetőséget biztosít erre is.

Kielégíthetjük a partnermenedzserek igényét egy általános célú BI alkalmazással? Nem hiszem. Ahogyan a menedzsereknek, úgy az utazó ügynököknek is egy, a saját problémáikra fókuszáló mobil üzleti intelligencia alkalmazásra lenne szükségük.

Fiatal cégek, vállalkozások

Megint egy teljesen más szegmens. Olyan cégek vezetői alkotják ezt a szegmenst, akik már megszokták hogy adataik idegen szerveren futnak. Idegen szerveren fut a vállalatirányítási rendszerük, idegen szerveren fut a CRM rendszerük, idegen szervereken gyűlnek azok a logfájlok, amelyek internetes áruházuk forgalmi adatait tárolják. Ők eddig kis méretük miatt kívül estek az üzleti intelligencia szállítók célkeresztjén. Pedig gondolja végig, hogy hány webáruház van ma Magyarországon. (Csak ez a piaci szegmens 95 milliárd forintos volt 2009-ben. 2008-ban pedig még csak 63 milliárdos)

Vajon nekik egy általános célú üzleti intelligencia alkalmazásra lesz szükségük? Nem. Néhány előre definiált, jól megszerkesztett riportra, amely végigvezeti őket az elemzési folyamaton. Egy olyan célalkalmazásra, amely előre beégetett elemzéseket tartalmaz. Olyan riportokra, amelyek új irányból mutatják meg neki az adatot. Nem egy általános célú BI alkalmazásra.

ALERT BI

Az üzleti intelligenciának van egy egyre erősebben fejlődő ága - nevezzük most alert BI-nak - , amely arra fókuszál, hogy az üzleti intelligencia rendszerek küldjenek értesítést, ha egy mutató elér egy kritikus szintet, ha kilép egy sávból vagy átlép egy határértéket.

PushBI üzleti intelligencia windows mobile-on

PushBI üzleti intelligencia alkalmazás Windows Mobile-on

Tegyük fel, hogy az ön hatáskörébe tartozik az üzleti intelligencia vagy az adattárház rendszer üzemeltetése, a napi betöltések monitorozása. Nem lenne jó, ha minden reggel kapna egy riportot a telefonjára az éjszakai betöltés eredményéről? Nem sms-re gondolok, vagy e-mailra, hanem egy interaktív riportra, előre leprogramozott lefúrási útvonalakkal, eltérés elemzésekkel segítene megállapítani, hogy mekkora a baj.

Vagy. Tegyük fel hogy Ön osztályvezető. Nem lenne jó, ha kapna egy figyelmeztetést, hogy osztályának egyik értékmérője eltér a szokásostól? Persze nem csak ennyit, hanem megkapná mellé az előző időszakok értékét, az attól való eltérést is esetleg összehasonlítva más átlagos értékekkel, benchmarkokkal?

Az ő számukra az okostelefon jobb platform, mint az sms vagy az e-mail. Persze megint nem egy általános célú üzleti intelligencia eszközre kell gondolni, hanem néhány, jól strukturált, előre leprogramozott elemzési út mentén bejárható riportra. Olyanokra, amelyek kitágítják az sms határait, és interaktívabbak mint az e-mail.

A tömegek

Ők az általános felhasználók, akik egy konkrét számot keresnek, de látni akarják annak környezetét is, nem csak a számot magát. Talán a legjobb példa erre a részvényárfolyamok idősoros elemzése.

Tegyük fel, hogy vannak részvényei. Ebédidőben rá akar pillantani az indexekre. Alapvetően csak arra kíváncsi, hogy hol áll most az OTP, Richter, MOL, stb. De ha szélsőséges növekedést vagy csökkenést tapasztal, akkor kíváncsi lesz arra is, hogy mekkora forgalom mellet növekszik vagy csökken az árfolyam és arra is, hogy napon belül mi jellemzi a kereskedés irányát. Volt már ennél mélyebben is az index és most már növekszik a trend, vagy nyílegyenes zuhanás rajzolódik ki?

A Bloomberg kliense

A Bloomberg tőzsdei lekérdező eszköze iPhone-on

Kell egy eszköz, amelyen keresztül mindezt elemezhetjük. Az SMS-en kapott árfolyamriasztások, a különböző tőzsdei hírlevelek mind-mind jók, de nem az igaziak. Egy interaktív, könnyen kezelhető eszköze vágyunk. Egy olyanra amivel lekérdezhetjük a főbb értékeket. A többség nem akar mobiltelefonról kereskedni, és nem akar mozgóátlagot számolni. Arra ott a desktop. Csak egy egyszerű lekérdező eszközre van szüksége, amely kontextusba helyezve mutatja meg a lekérdezett értékeket.

Összefoglalva: Láttuk, hogy kik lehetnek a mobil üzleti intelligencia célfelhasználói. Láttuk azt is, hogy az okostelefon felhasználók száma még relatíve alacsony, de tudjuk, hogy ez néhány éven belül meg fog többszöröződni. (Ha hihetünk az elemzéseknek akkor a mobilalkalmazások piaca 2013-ig átlagosan évi 800%-kal fog nőni, és a mai kb. 100 millió okostelefon felhasználó száma 3 év múlva el fogja érni az 1 milliárdot!) Láttuk, hogy vannak esetek, amikor az okostelefonon futó mobil üzleti intelligencia jobb lehet a hagyományos technológiáknál. És láttuk azt is, hogy egyik felhasználási mód sem igényelt egy általános célú üzleti intelligencia lekérdező alkalmazást. Csak egy egyszerű, könnyen kezelhető, vezetett elemzést támogató eszközt. Amely az adott problémára fókuszál. Csak arra, és nem akar mindent elérhetővé tenni.

A következő cikkben végigmegyünk azon, hogy mindezek figyelembevételével milyen mobil üzleti intelligencia alkalmazást kéne fejleszteni, és megnézzük azt is, hogy milyen mobil üzleti intelligencia alkalmazásokat fejlesztettek eddig a piac szereplői. Folyt. köv.

Kővári Attila - BI projekt

hozzászólás

például a MicroStrategy CEO-ja is: http://www.informationweek.com/news/software/database_apps/showArticle.jhtml?articleID=223300014&pgno=1 az interjúban ő is azt taglalja, hogy szerinte a mobil BI lesz az elkövetkező nagy dobás. üdv: zoli

Új hozzászólás