Dizájn trükkök riportok készítéséhez

Egy érdekes cikket olvastam minap az adatok mobil eszközökön történő prezentációjáról és az ember vizuális feldolgozó képességének kapcsolatáról. Ez adta az ihletet, hogy összeírjam, mi mindenre kell odafigyelni, ha az ember igazán jó riportokat akar a döntéshozók vagy a főnöke elé tenni.

Első és legfontosabb szabály: Tinta/adat arány a riporton

Használjon minél kevesebb „tintát" a riporton. Minden tollvonás, ami nem az adat vagy üzenet megértését segíti felesleges, csak plusz munkát jelent az agynak, és eltereli a figyelmet a lényegről.

Ne tegyen felesleges képeket a riportra

Az előző gondolat kiegészítéseként: A céges logó, különféle nonfiguratív minták mind-mind alkalmasak a figyelem elterelésére. A szépérzetünk azt diktálja (és így is szocializálódtunk) hogy a vállalati riportnak tartalmaznia kell a logót, linket az időjárás jelentéshez, és még sok minden más hasznos információt. Nem kell. Elég csak arra gondolni, hogy nézett ki a vezető Altavista vagy Yahoo és a feltörekvő Google képernyője. Az előbbiek tele voltak sok-sok érdekes linkkel, míg az utóbbi egy puritán megjelenésű, csak a lényegre koncentráló nyitóképernyő volt közepén egy szövegdobozzal...

Kerülje a túl nagy kontrasztot a táblázat rácsa és a táblázat alapszíne között

Az úgynevezett Hermann Grid Illusion effektus következtében kialakuló interferencia zavaró lehet és megnehezítheti az információ feldolgozását.

Példa Hermann rács illúziójára: Az alábbi képen a fehér vonalak metszéspontja sötétebbnek látszik, mint amilyen valójában. Ez elvonhatja a figyelmet az információ lényegéről

A Hermann rács illúziója

A Hermann rács illúziója

Az illúzió nem csak fekete fehér színek esetén jelenik meg, hanem minden esetben ahol nagy a kontraszt a színek között. Nem véletlen, hogy az Excelben a táblázat háttérszíne fehér és a táblázat rácsszíne világoskék, vagy szürke. Ezen színek között ugyanis kicsi a kontraszt. A lényeg: kerülje a nagy kontrasztot a táblázat rácsa és a cella háttérszíne között.

Kerülje a grafikonok kitöltését mintákkal

Inkább érdekesség, mint gyakorlati veszély, de létezik egy úgynevezett Moiré hatás amelynek következtében az egymásra fektetett rácsok vagy minták szintén olyan hatást eredményezhetnek, amelyek megnehezítik agyunknak a grafikon vizuális feldolgozását:

Moire hatás


A Moiré hatás következtében az egymásra fektetett rácsvonalak új mintákat hozhatnak létre

A lényeg: Kerülje a grafikonok mintákkal történő kitöltését. Helyettük használjon inkább homogén, világos színeket.

Kerülje a 3 dimenziós grafikonok használatát

A vesszőparipám. Erről írtam már korábban néhány gondolatot. A háromdimenziós grafikont sokkal nehezebb feldolgoznia az agynak, mint egy kétdimenzióst (Arról nem is beszélve, hogy a háromdimenziós grafikonokról nem lehet leolvasni az arányokat, sokszor eltakarják az előtérben lévő oszlopok a háttérben lévőket, ...)

Összefoglalva: Kerüljön minden olyan elemet a riporton, ami elvonja a figyelmet az adat üzenetétől, és próbálja meg minél jobban kiemelni a lényeget. Gondoljon a riport készítésekor arra, hogy ezt a riportot majd egy telefonon kell átadnia a főnökének, és építse fel e szerint. Ha ezeket a szabályokat betartja, akkor nagy valószínűséggel olyan riportokat fog tudni készíteni, amelyet szívesen használnak majd a felhasználók.

Kapcsolódó anyagok:

Kővári Attila - BI projekt

POWER BI WORKSHOP

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2024. január 24.-i Power BI workshopra vagy rendeljen kihelyezett képzést! Részletek >>

 

Új hozzászólás