Adatstratégia III

Az előző két cikkben (Adatstratégia, Adatstratégia II) végigjártuk az adatstratégia tartalmi elemeit és elkészítésének módját. Most arra fókuszálunk, hogy milyen olyan témák potyognak ki rendszeresen az adatstratégia megalkotása közben, amelyekkel nekünk adatosoknak kéne valamit kezdenünk, mert ha mi nem húzzuk magunkhoz, akkor senki sem fog foglalkozni vele.

Stratégiai célok megvalósulásának mérése

Szigorúan véve nem tartozik az adatstratégia kialakításához a vállalati stratégia megvalósulásának mérése, de az interjúk során mindenkinek e körül forog az agya, úgyhogy célszerű ilyenkor körbejárni a hogyan mérjük a stratégiai célok megvalósulásának témakörét is. Valószínűleg BI feladat lesz a visszamérés, most fókuszban van a téma, érdemes róla beszélni.

Amúgy is szívfájdalmam, hogy a BI mennyire egy riporting eszközzé silányult. Pedig anno, amikor kezdtük a szakmát egy vezetés támogató eszköznek indult. Azzal sales-eltünk, hogy egy eszközt adunk, amellyel KPI-okon keresztül kommunikálhatjuk a hogy „mit várunk el tőled” és azonnali visszajelzést adunk arról, hogy ebben „hol tartasz”.

Visszaadhatjuk a BI-nak a vezetést támogató funkcióját azzal, hogy az adatstratégia készítésekor megismert üzleti célokat az egész vállalat számára kommunikáljuk, és mindenki számára világossá tesszük, hogy ebben hol állunk.

Stratégiai célok kommunikálása

BI-osként segíthetünk a stratégiai célok kommunikálásában is. „A központban az ügyfeleink” és ehhez hasonló bullshit jeligék helyett kommunikálhatjuk BI eszközökkel a stratégiai célokmegvalósulását is.

Ha tényleg az ügyfeleink vannak a központban, akkor fontos az ügyfél elégedettsége akkor mérni is fogjuk. Ha pedig mérjük, akkor legyen mindenki számára teljesen transzparens, hogy hogy állunk az ügyfél elégedettség szintjével, hogyan változott az ügyfél elégedettség az elmúlt időszakban, hogyan áll a tervhez képest.

Tudja meg mindenki, hogy mely célok valósultak meg, melyek nem, javultak-e vagy romlottak a célokból megfogalmazott mutatók. Gondolkodjon el mindenki azon, hogy ő vajon hogyan tud hozzájárulni a célokhoz.

Többször említettem már, hogy a vállalati TV-ket nem csak arra használhatjuk, hogy 24 órán keresztül sugározzuk a „Célunk, hogy minden tevékenységünk központjában az ügyfél álljon” típusú jelmondatokat, hanem arra is hogy a stratégiai célok megvalósulását ezen keresztül kommunikáljuk. Nem tudom hogy ennek hatása tényleg segíti-e a stratégiai cél megvalósulását, de abban biztos vagyok, hogy erősebb hatása van, mint az ostoba jelmondatoknak.

Nemrég az RTL székházának liftjében pl. az aktuálisan futó sorozat nézettségi statisztikáit láttam. Illetve nem csak ezt, hanem a csatorna nézettségét másokhoz viszonyítva is. Mindenkinek transzparens volt, hogy csak a másodikak vagyunk, úgyhogy tekerni kell még. Aki beszállt a liftbe, az elgondolkodhatott rajta, hogy ő mivel tudna hozzájárulni ahhoz, hogy mi legyünk az elsők. Százszor hatékonyabb, mint a „legyünk mi az elsők”  jelmondat. Csillagos ötös RTL innen is.

Összefoglalva: MI BI-osok nem csak a stratégiai célok elérésében tudunk adatokkal, adatarchitektúrákkal segíteni, hanem a stratégiai célok kommunikációjában is. Érdemes erről is beszélni pár szót az adatstratégia kialakítása során tartott interjúkkor, és elültetni a vezetők fejében, hogy ebben is tudunk nekik segíteni, nem csak az adatstratégia kialakításában.

Kővári Attila - BI projekt

BI & DWH projektvezető képzés

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2024. szeptember 25.-i BI és adattárház projektvezető képzésre, vagy rendeljen kihelyezett tanfolyamot! Részletek >>

 

Új hozzászólás