Adatstratégia II

Az előző logbejegyzésben (Adatstratégia I) megnéztük az adatstratégia alkotás folyamatát egy olyan szervezet szemüvegén keresztül, akinek nincs még semmilyen adattárház/adattóház kezdeménye. A mostani cikkben ugyanezt a témát járjuk körbe egy olyan szervezet szemüvegén keresztül, akinek van már adattárháza, de azt költöztetni, vagy modernizálni szeretné

Először nézzük azokat az indikátorokat, amelyek "új" adatstratégia szükségességét vetítik előre: 

Indikátorok

"Hogyan tudnám a meglévő adattárházamat a felhőbe költöztetni?"

A legtipikusabb indikátor az új adatstratégia szükségességének a „Hogyan tudnám a meglévő adattárházamat a felhőbe költöztetni?” kérdés előkerülése. A rövid válasz (sehogy) után a következő lépcső egy olyan adatstratéga megalkotása, amely megvizsgálja, hogy mit érdemes a felhőbe vinni, mit nem, milyen hibrid architektúra szolgálna legjobban a vállalat érdekeit. Hol ésszerű kikerülni a felhőt, és hol nem lehet.

Technológiaváltás

A technológiaváltás is jó indikátora az új adatstratégia szükségességének. Egy alaprendszer csere, egy technológiaváltás olyan hatással van a szervezetre, amely lehetőséget biztosít nekünk az adatstratégia újragondolására. Felhatalmazást kaphatunk a modernizációra, elvarrhatunk elvarratlan szálakat, refaktorálhatjuk korábbi megoldásainkat.

Real Time igények megjelenése

A real time igények megjelenése is olyan indikátor, amely előrevetíti az adtastratégia újragondolásának szükségességét. Rendszerint ugyanis nem arról van szó, hogy a napi késleltetéssel töltött adattárház frissítési frekvenciáját le kell hozni 15 percre, sokkal inkább arról, hogy a real time adatok és a napi késleltetésű adattárház adataiból kell valami újat alkotni

Önkiszolgáló BI

Szintén jó indikátora az új adatstratégia szükségességének az önkiszolgáló BI igények megjelenése. Kezdő szinten megvesszük a Power BI licenszeket és a felhasználókra bízzuk hogy önkiszolgáló módon gyártsák a riportjaikat (és szemeteljék tele a worspace-eket, pont úgy mint ahogy pár éve csinálták az Excel fájlokkal a mappákban) Haladó szinten adatstratégiát alkotunk, aminek része hogy hogyan kerüljük el a kreatív káoszt és építsünk ki olyan környezetet, amely a szabadság megtartása mellett a nagyvállalati "riporting rend" jegyeit is magán hordozza. Itt sem arról van szó, hogy alkotunk egy szabályzatot, sokkal inkább arról hogy tervezünk egy olyan architektúrát, amely az új igényeknek megfelel.

Stratégiaváltás, akvizíció, külső környezet megváltozása

A fenti technikai indikátorok mellett nagyon jó indikátor az üzleti stratégia változása, a felvásárlások, a szabályozás megváltozása, a különadók bevezetése, az új adatszolgáltatási igények megjelenése, stb. Minden olyan változás, amelynek van adat vonzata és amelynek az igényeit már nem tudjuk hatékonayan kielégíteni a meglévő adatarchitektúrával.

Lépések és eredménytermékek

Az adatstratégai megvalósításának lépései azonosak a múltkori cikkben leírtakkal. Annyi  különbség az ott leírtakhoz képest, hogy egy olyan cégnél, ahol van már valamilyen adattóház/adattárház kezdemény, ott az adatstratégi alkotás során szakértők beszélnek szakértőkkel, van belső tapasztalat, a külső szakértő csak a piacismeretet, az új technológiákkal szerzett tapasztalatokat hozza, azzal járul hozzá az új adatarchitektúra terv megrajzolásához.

Az eredménytermék ugyanúgy egy dokumentum, de az adatstratégia alkotás legfontosabb eredménye itt is maga az út, az együtt gondolkodás, az ötletelés, a tapasztalatcsere és a tudásátadás, amelynek eredményeképpen kialakul a fejünkben, hogy a legjobb tudásunk szerint ma merre indulnánk, milyen architektúrával elégítenénk ki az igényeket, vagy a megváltozott környezet által támasztott követelményeket. Csinálhatja egyedül is, de szívesen segítek, ha kell.

Kővári Attila - BI projekt

BI & DWH projektvezető képzés

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2024. szeptember 25.-i BI és adattárház projektvezető képzésre, vagy rendeljen kihelyezett tanfolyamot! Részletek >>

 

Új hozzászólás