Üzleti intelligencia a taxiban
Hallottam nemrég a rádióban egy reklámot a taxi tv-ről. (A taxi tv lényege, hogy az ember beül a taxiba és az előtte lévő fejtámlába integrált tévén keresztül nézi a reklámokat, szórakoztató vagy ismeretterjesztő kisfilmeket)
Reklámfilmek az anyósülésben
Teljesen elsikkadtam a reklám fölött, mint általában a reklámok fölött. Aztán most belehasított a gondolat az agyamba: A taxitársaságok mindent tudnak rólam. Hova utazom, mikor utazom, milyen gyakran utazom, milyen messze megyek, mennyit fizetek, stb. Milyen jól célzott hirdetéseket lehetne adni nekem a taxiban. Lehet, hogy már meg is csinálták?
Felmegyek az internetre. Falom az oldalakat. Látom, hogy 20 perces reklámblokkot kap mindenki. Függetlenül attól, hogy hova utazik. Semmi szegmentálás. Pedig az adataim alapján akár klaszterekbe is sorolhatnának, és ha legközelebb taxit hívnék, az én csoportomnak legmegfelelőbb reklámblokkot kapnék. Lennének üzletember klaszterek, éjszaka élők, bulizók, étterembe járók, étteremből jövők és még az ég tudja, hogy milyenek.
Aztán tovább gondolkodom. Tudják hova megyek. Mennyire jól személyre lehetne szabni a nekem szóló reklámokat, ha a célállomás közeli üzletekről kapnék reklámfilmeket. Már akkor is, amikor még semmit nem tudnak rólam, csak azt, hogy hova megyek. Vagy. Tudják honnan jövök. Már amikor beszállok a taxiba kezdődhetnének a „ha legközelebb erre jár" típusú reklámfilmek.
Szemeim előtt megjelenik az az üzleti intelligencia rendszer, amely képes lenne kiszolgálni ezeket az igényeket. SQL Server 2008-at választanék, mert ebben jelent meg először a geográfiai (spatial) adattípus, amely segítségével egy adatbázisból le tudnám szelektálni az érkezési és indulási cím 200 méteres körzetében lévő üzleteket, cégeket. Az utasok csoportokba sorolására az Analysis Services Clustering algoritmusát használnám.
A reklámspotokat ezek alapján dinamikusan, személyre szabottan állítanám össze.
Megj.: Csak eljátszottam a gondolattal, hogy mi mindent tudnék kihozni egy ilyen rendszerből az üzleti intelligencia segítségével. A Taxi TV-vel (Cabmedia) semmilyen kapcsolatom nincs. Lehet, hogy ők is épp ilyesmin gondolkodnak, vagy már fejlesztik is.
Utópisztikus? Szerintem nem. Mindenesetre jólesett egy kicsit átlépni az anyagi és erőforráskorlát-mentes képzeletbeli világba és elmerengeni azon, hogyan jelenhetne meg az üzleti intelligencia akár egy budapesti taxiban is.
Kővári Attila - BI projekt
hozzászólás
JoeP
cs, 12/10/2009 - 10:15
Permalink
Nem tudják a nevedet.
Andor
cs, 12/10/2009 - 11:26
Permalink
Valamit valamiért
Horváth Zoltán
cs, 12/10/2009 - 11:55
Permalink
Rendelésnél?
Anonymous
cs, 12/10/2009 - 13:33
Permalink
Tudhatják a nevedet
Kővári Attila
p, 12/11/2009 - 10:25
Permalink
Ha legközelebb...
Új hozzászólás