Üzleti intelligencia a taxiban

Hallottam nemrég a rádióban egy reklámot a taxi tv-ről. (A taxi tv lényege, hogy az ember beül a taxiba és az előtte lévő fejtámlába integrált tévén keresztül nézi a reklámokat, szórakoztató vagy ismeretterjesztő kisfilmeket)

Reklámfilmek az anyósülésbent

Reklámfilmek az anyósülésben

Teljesen elsikkadtam a reklám fölött, mint általában a reklámok fölött. Aztán most belehasított a gondolat az agyamba: A taxitársaságok mindent tudnak rólam. Hova utazom, mikor utazom, milyen gyakran utazom, milyen messze megyek, mennyit fizetek, stb. Milyen jól célzott hirdetéseket lehetne adni nekem a taxiban. Lehet, hogy már meg is csinálták?

Felmegyek az internetre. Falom az oldalakat. Látom, hogy 20 perces reklámblokkot kap mindenki. Függetlenül attól, hogy hova utazik. Semmi szegmentálás. Pedig az adataim alapján akár klaszterekbe is sorolhatnának, és ha legközelebb taxit hívnék, az én csoportomnak legmegfelelőbb reklámblokkot kapnék. Lennének üzletember klaszterek, éjszaka élők, bulizók, étterembe járók, étteremből jövők és még az ég tudja, hogy milyenek.

Aztán tovább gondolkodom. Tudják hova megyek. Mennyire jól személyre lehetne szabni a nekem szóló reklámokat, ha a célállomás közeli üzletekről kapnék reklámfilmeket. Már akkor is, amikor még semmit nem tudnak rólam, csak azt, hogy hova megyek. Vagy. Tudják honnan jövök. Már amikor beszállok a taxiba kezdődhetnének a „ha legközelebb erre jár" típusú reklámfilmek.

Szemeim előtt megjelenik az az üzleti intelligencia rendszer, amely képes lenne kiszolgálni ezeket az igényeket. SQL Server 2008-at választanék, mert ebben jelent meg először a geográfiai (spatial) adattípus, amely segítségével egy adatbázisból le tudnám szelektálni az érkezési és indulási cím 200 méteres körzetében lévő üzleteket, cégeket. Az utasok csoportokba sorolására az Analysis Services Clustering algoritmusát használnám.

A reklámspotokat ezek alapján dinamikusan, személyre szabottan állítanám össze.

Megj.: Csak eljátszottam a gondolattal, hogy mi mindent tudnék kihozni egy ilyen rendszerből az üzleti intelligencia segítségével. A Taxi TV-vel (Cabmedia) semmilyen kapcsolatom nincs. Lehet, hogy ők is épp ilyesmin gondolkodnak, vagy már fejlesztik is.

Utópisztikus? Szerintem nem. Mindenesetre jólesett egy kicsit átlépni az anyagi és erőforráskorlát-mentes képzeletbeli világba és elmerengeni azon, hogyan jelenhetne meg az üzleti intelligencia akár egy budapesti taxiban is.

Kővári Attila - BI projekt

hozzászólás

Nem tudják a nevedet. Hogyan azonosítanának be?

Tegyünk fel egy olyan üzleti modellt, mint a Google modellje. Ingyen - vagy legalábbis olcsóbban - utazhatsz, cserébe Rád szabott célzott reklámokat nézel. Ha pedig nyugit akarsz, nincs kedvezmény, csak a csönd a taxiban. Valszeg hülyeség, de merengeni szabad. :-)

Amennyire én elképzelem, a taxirendelések 99%-a telefonon fut be. Ha neten, akkor már tutira azonosítottak. Amikor felhívom őket, hogy kérek egy autót, előttem így jelenik meg: <Kicsöng, felveszik> Diszpécser: Jó napot (estét, ...) kívánok, Taxi X, miben segíthetek? Én: Jó napot (estét, ...), _Horváth Zoltán_ vagyok, ... ... Valamiért úgy szoktam elképzelni a telefonbeszélgetéseket, hogy bemutatkozom az elején... ha nem tenném, úgyis megkérdeznék, hogy milyen névre lesz :) A telefonszám nagyon sok esetben nincs rejtve, az már cirka egy azonosítóként szolgál, mondjuk egy SCD-be be lehet rakni :D Az, hogy hová menjen érted a taxi, alapvető kérdés. Mostanában pedig azt is meg szokták kérdezni, hogy hová lesz a fuvar. Három adatot kell rögzítenie a diszpécsernek, indulás rögzítése után már kéri az autót, visszanyikorognak, így megvan, melyik autó töltheti le a következő utas reklámblokkját, amíg odaér. Ha esetleg cache-t használnak, már szinte biztos ott is van. Különben GPS-ről fogadott jel alapján: "Ha most jobbra néz, láthatja csillár-szaküzletünket, ..." (mondjuk hogy jutott eszembe a csillár per pillanat, fogalmam nincs) :DDD Kérem a jogdíj-részesedést, stip-stop :D

szerintem: 1. Amikor megrendeled a taxit megtudják a neved. 2. Egy törzsutas programmal (kártyával) összekapcsolva lenne igazán értelme, akkor az utcán leintve is megtudják a neved (azonosítód). 3. Az időpontból, indulási helyből, célállomásból, utasok számából, stb. lehet következtetni is az ügyféltípusra és azonosító nélkül is lehet szegmentálni.

Ha legközelebb termék vagy szolgáltatás bevezetésébe kezdek, akkor először itt fogom megköröztetni az ötletet. Szerintem elég jó kis rendszert dobtunk össze közösen. Juteszembe. Nincs valakinek taxis, kárpitos, és LCD-s ismerőse? :-)

Új hozzászólás