A mindenható KPI

Anno a BI, mint „vezetést támogató eszköz” kezdte pályafutását. Nem is BI-nak neveztük BI rendszereket, hanem vezetői információs rendszereknek, vagy csak egyszerűen VIR-nek (Angolul Management Information System-nek, vagy MIS-nek)

Vezetést támogató eszköz szerepét elsősorban a KPI-okon keresztül töltötte be. A vezetői intézkedések, célok visszaméréséhez KPI-okat alkottunk és azon keresztül monitoroztuk az intézkedés hatását, a cél elérését.

A KPI-ok meghatározása korántsem egy egyszerű feladat. Írtam erről már korábban, most inkább arról szeretnék írni, hogy a KPI önmagában történő vizsgálata mennyire félrevezető, vagy káros lehet.

Tegyük fel, hogy egy tömegközlekedési vállalat a zászlajára tűzi, hogy "pontos" lesz. Ez lesz a fő KPI, mindenkit aszerint fognak mérni, hogy mennyire tartják a buszok a menetrendet. Mi lesz ennek a következménye?

  • A menetrendtervezők olyan menetrendet terveznek, amit a buszok biztosan tartani tudnak. Inkább nőjön 5 perccel a menetidő, inkább menjen lassabban a busz, ha a fő cél a pontosság, akkor az egy laza menetrenddel sokkal könnyebben tartható, mint egy feszessel.
  • A buszvezetők pedig
    • ha gyorsabbak mint a menetrend, akkor 10km/h-ás sebességgel vánszorognak egyik megállótól a másikig, vagy járó motorral állnak a megállókban, hogy megvárják a (rosszul tervezett) menetrendszerinti indulást.
    • ha késnek, akkor nem veszik fel az utast, nem állnak meg a megállóban, hiszen nem azt nézik, hogy elviszik-e a buszra várakozókat, hanem azt hogy tartják-e a menetrendet. És azt tartják, az utasokkal pedig szívjon a következő sofőr vagy az akinek az ügyfélelégedettség fő KPI-a

Vagy itt van példának rá a Tesla, vagy a Zero esete. Ha csak az a cél, hogy növekedjen az árbevétel, akkor az nőni fog akár annak árán is hogy az ügyfelek elégedetlenek lesznek és emiatt a vállalat hosszú távú lehetőségei romlanak...

De lehet ezt máshogy is csinálni. Nemrég tanulmányoztam egy vállalati üzleti stratégiát és abban világosan le volt írva, hogy az árbevétel növeléséhez milyen módszereket NEM lehet használni. A mindenható árbevétel KPI mellett kapásból ott volt jónéhány másik KPI, ami nem romolhatott az árbevétel növekedésének hatására.

Egyre több vállalat akar adatvezérelté válni és az adatvezéreltté tételben kiemelt szerepet kapnak a KPI-ok, ám óva intenék mindenkit attól, hogy ezt úgy tegye, hogy a fő KPI mellé ne nézzen más KPI-okat, ne keressen a fő KPI-ok mellé magyarázó KPI-okat, ne gondolkozzon el annak fejével, akik jövedelmét a KPI-ok befolyásolják.

Kővári Attila - BI projekt

Új hozzászólás