Üzleti intelligencia rendszerek felhasználó-barátságáról
Annak idején még a hőskorban a főnökömmel elmentünk bemutatózni (Ő volt a kereskedő én a szaki.) A feladatunk az volt, hogy eladjunk egy üzleti intelligencia bevezetést. Szólt néhány szót a cégről (árbevétel, létszám, stb.), majd belekezdett a bemutatóba:
„Nézzék meg milyen felhasználóbarát ez az üzleti intelligencia rendszer. A bemutató során csak az egeret fogom használni, a billentyűzetet nem". És körbemutatta az egeret, hogy mindenki jól meg tudja nézni: valóban egy közönséges egérről van szó.
Az egér
Annak idején persze ez nagy szónak számított és a bemutatón tényleg ámultak a karakteres, fekete-fehér képernyőkhöz szokott vezetők. De egy mai bemutató résztvevőit ennyivel már nem lehetne elkápráztatni. Ahhoz, hogy őket is meggyőzzük a BI rendszerünk felhasználó-barátságáról, már sokkal több érvet kéne felsorakoztatnunk.
Ma már biztos megkérne a főnököm, hogy gyűjtsek neki össze még pár érvet, amivel a bemutatón alátámaszthatná, hogy az üzleti intelligencia rendszer tényleg felhasználóbarát. Persze ma már nincs főnököm, de nézzük meg milyen érveket gyűjthetnénk neki az állítás igazolásához.
Első körben valószínűleg egy üzleti intelligencia rendszer felhasználói statisztikájához nyúlnék:
VIR statisztika: lekérdezések száma felhasználónként
A fenti ábra egy vezetői információs rendszer felhasználói statisztikáját mutatja. Az ábrából leolvasható, hogy ki, hány lekérdezést készített 2005-ben 1-11 hónap alatt.
Megállapítások:
- A rendszert a vezetők erőteljesen használják. Ez már önmagában is nagy felhasználó-barátságra utal, hiszen a vezetőknek még az Excel is bonyolult ezért nem használják. És ezt nem gúnyolódva mondom. Csak olyan rendszert hajlandóak használni, ami egyszerű, könnyen átlátható, amivel gyorsan információt tudnak szerezni vállalatuk állapotáról.
- A felhasználók között nem találunk egy informatikust sem. Kivéve az informatikai igazgatót, aki a vezetői információs rendszert használta, hogy nézze: hogy áll a költségekkel a tervhez képest. De nem arról van szó, hogy továbbra is az informatika gyártja a riportokat, csak most már egy más rendszert használva forrásnak.
Ha e két érv nem lenne meggyőző, akkor még ezeket is hozzátenném:
- A felhasználók csak kb. egynegyede kapott oktatást. A többiek autodidakta módon, vagy a kollegák iránymutatásával tanulták meg használni a vezetői információs rendszert.
- A rendszer egy darab fix riportot sem tartalmaz. Azaz minden riportot a felhasználók maguk, külső segítség nélkül állítottak elő.
Ez szerintem már elég érv lenne a főnökömnek, de azért a fentieket alátámasztására gyűjtenék még egy két felhasználói véleményt korábbi ügyfeleinktől:
„Az első oktatás után pár nappal elő tudtuk állítani 2008 év lényegesebb adatait tartalmazó statisztikáját. Mindezt 3-4 nap alatt, miközben csináltuk a saját feladatainkat is"
XY, kontroller, Profittermelő Rt.
„Ha szükségem van „s.o.s" adatra, 5 perc alatt elő tudom állítani."
YX, üzleti elemző, ZZZ Szállítmányozó Rt.
Hát, így első blikkre ezeket az érveket gyűjteném össze a főnökömnek, hogy tudjon érvelni az üzleti intelligencia rendszerek felhasználó barátsága mellett. Persze továbbra is fontos, hogy a billentyűzet használata nélkül, pusztán az egérrel elkészíthetnek bármilyen jelentést, de ez ma már nem nagy szám...
Kővári Attila - BI projekt
BI & DWH projektvezető képzés
Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2025. február 26.-i BI és adattárház projektvezető képzésre, vagy rendeljen kihelyezett tanfolyamot! Részletek >>
hozzászólás
Gludovátz Attila
h, 08/24/2009 - 23:27
Permalink
Rendkívül érdekes a cikk,
Kővári Attila
k, 08/25/2009 - 14:01
Permalink
jelentéskészítő eszközök
Gludovátz Attila
v, 08/30/2009 - 18:11
Permalink
Köszönöm a
Kővári Attila
h, 08/31/2009 - 22:30
Permalink
OLAPNaviGo
Új hozzászólás