Kinek a feladata az adattisztítás?

Tegyük fel, hogy a forrásrendszer olyan adathibákat tartalmaz, ami miatt az adattárház nem tudja használni. Tegyük fel, hogy egy mező kitöltöttsége alacsony, vagy sok NULL értéket tartalmaz, vagy pontatlanok a benne tárolt információk. (pl.: Budapest helyett BP.)
 
Kinek a feladata ezeket a problémákat megoldani? Az IT-nak? A forrásrendszer szállítójának? Vagy az adattárház fejlesztőinek? 

IT Feladat 

Az IT csak üzemelteti a forrásrendszert, és a forrásrendszer az ő szempontjukból tökéletesen működik. Nem érzik feladatuknak az adatok tisztítását. 

Forrásrendszer feladata 

A forrásrendszer szállítójának sem fáj a silány adatminőség. A forrásrendszer működése szempontjából semmilyen problémát sem okoz, ha a leíró adatmezők minősége silány. A forrásrendszer a specifikációnak megfelelően működik, hol itt a baj? A postás ugyanúgy ki tudja vinni a levelet BP-re, mint Budapestre. Hogy az adattárház fejlesztők nem tudják átadni az adattárházat, mert nem tudják kimutatni a megrendelő által kért budapesti forgalmat, az már legyen az ő bajuk.

Adattárház fejlesztő feladata

Az adattárház fejlesztőnek már fontos, hogy jó legyen az adatminőség mert ennek hiányában az üzlet nem fogja átvenni az adattárházat, mondván, hogy ,,nem stimmelnek a számok". Csakhogy az adattárház szállító sem fogja kitisztítani az adatokat, mert 1) nem erre szerződött, 2) pontosan tudja, hogy minden olyan adattisztítás, amely a forrásrendszeren kívül valósul meg már csak utólagos maszatolás. Nevezhetjük tisztításnak, de nem az. Neki már fontos az adatok minősége, de nem érzi feladatának az adatok tisztítását.
 
A kör bezárult, visszaértünk oda, ahonnan indultunk: Senki sem érzi feladatának az adatok rendbe tételét. 
 
Ahogy közeledik az adattárház átadás időpontja, úgy válik egyre fontosabbá a probléma megoldása. A megrendelő nem fogja átvenni az adattárházat, mondván ,,neki nincs szüksége egy olyan rendszerre, amiből nem tudja lekérdezni a budapesti forgalmat." 
 
Neki e nélkül fabatkát sem ér az adattárház... Meg fogja kérni, az IT-t hogy segítsen megoldani a problémát hiszen szerinte ,,az IT által üzemeltetett rendszerben van a baj" de onnan vissza fog pattani. Nem marad más, mint üti annak a fejét, akiét tudja. 
 
Az adattárház szállító pedig vagy elkezdeni lobogtatni a szerződést, hogy az adattisztítás nem az ő feladata, vagy elkezd maszatolni az adatokkal, hogy mihamarabb a pénzéhez jusson. Egyik sem vezet jóra...

Tisztítsa ki az üzlet

Mi a megoldás? ,,Tisztítsa ki az, aki elgépelte." Másképpen fogalmazva az adattisztítás legyen a szakterület feladata. Nekik fontos, nekik kell felelősnek lennie érte. Rendelkeznek egy csomó olyan eszközzel, amellyel IT segítség nélkül is képesek javítani az adatok minőségén. Felvehetnek pl gyakornokokat, akik rendbe teszik a címtörzset, kijavíthatják a rögzítési hibákat saját maguk is, kérhetnek forrásrendszeri fejlesztéseket, stb. Ráadásul az adattárház projekt szponzorának van közvetlen ráhatása a szakterületre, tud saját hatáskörben erőforrást allokálni a probléma megoldására.
 
Nem fog tudni minden hibát kijavítani a szakterület. Nagyon sok adat a forrásrendszer hibás működése miatt lesz silány minőségű. (készlet negatívba fordul, számlának lezárása után egyenlege marad, stb.) Ezen a szakterület nem tud változtatni, azt továbbra is IT-nak vagy a forrásrendszer szállítójának kéne megoldania. De amin saját hatáskörében tud változtatni, azt neki kell megcsinálni, mert nem fogja helyette megcsinálni senki... Legalábbis ez a tapasztalat...
 
 

Kővári Attila - BI projekt

BI & DWH projektvezető képzés

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2025. január 22.-i BI és adattárház projektvezető képzésre, vagy rendeljen kihelyezett tanfolyamot! Részletek >>

 

Új hozzászólás