Ad-hoc elemzés pivot táblákban webes felületen

Adott két cég:

  • Az egyik egy több telephellyel rendelkező kisvállalat néhány 100 millió forintos forgalommal, amely az értékesítési adatait szeretné elemezhetővé tenni az értékesítők és tulajdonos számára.
  • A másik egy költségvetési szerv, amely adatszolgáltatási kötelezettségeinek színvonalán szeretne javítani úgy hogy a korábbi Exceles adatszolgáltatását szeretné valamilyen korszerűbb webes, interaktív elemzést és lekérdezést lehetővé tevő szolgáltatásra cserélni.

Mi a közös ezekben a cégekben?

  • Egyikőjük sem akarna (tudna) fizetni egy ilyen BI megoldásért
  • Egyikőjük sem akarna (tudna) telepíteni ehhez BI szoftvereket, mert nem értenek hozzá, nincs rá kapacitásuk, nincs rá engedélyük stb.
  • De mindkettőjük használ Excelt

Mit tehetnek ezek a vállalatok? Keresnek egy olyan ingyenes felhőszolgáltatást, amely elérhetővé teszi az Ad-hoc elemzést pivot tábla szerűen, webes felületen. A most következő cikkben mutatok egy ilyet és bemutatom azt is, hogy hogyan készítehetik el mindezt.

Gyógyfürdők forgalmának ad-hoc elemzése webes felületen

A példához hazai gyógyfürdők forgalmát fogjuk elemezni és az elemzés eredményeit egy dashboard-on keresztül mindenki számára elérhetővé tenni. Az alapadat, - mint az önkiszolgáló BI wokshop esetében is - valós, éles adat.

A dashboard a böngészőben így néz ki:

a

Excel dashboard webes felületen

A dashboard tartalmaz:

  1. egy lefúrható pivot táblát, melynek oszlopai és sorai a jobb oldali mezőlistán keresztül szerkeszthetőek (Pont mint az Exceles Pivot tábla esetében)
  2. és szeletelőkkel (bal oldali gombok) szinkronizált grafikonokat.

Az ad-hoc elemzést lehetővé felület böngészőben így néz ki:

Ad-hoc elemzés pivot táblákban webes felületen

Ad-hoc elemzés pivot táblákban webes felületen

Próbálja ki!

Az alábbi linkre kattintva Ön is kipróbálhatja, hogy hogyan működik a dashboard és az ad-hoc elemzés webes felületen:

Ad-hoc elemzés pivot táblákban webes felületen >>

Játsszon az adatokkal. Elemezzen. Nézze meg, hogy hogyan alakult az iszappakolásos kezelések száma az elmúlt egy évben, mennyit fizettek érte a betegek, mennyibe került mindez az államnak. Vagy keressen egy Önnek érdekesebb elemzési problémát. Próbálja ki.

Hogyan készült a dashboard?

  1. Excel 2010-be beolvastam a gyógyfürdő forgalmi adatokat
  2. felépítettem rá a pivot táblát és a dashboard-okat
  3. felmentettem az Excel fájlt a SkyDrive mappámba
  4. Megosztottam a fájlt úgy, hogy mindenki számára elérhetővé váljon

Ennyi. Ez tényleg ennyire egyszerű. A háttérben futó technológia nyilván nem az, de a felhasználó számára az tökéetesen rejtve marad.

Hölgyeim is uraim: Nagy változások előtt áll BI szakma kis és középvállalati szegmense. Olyan szolgáltatások válnak egyszerűen és ingyenesen elérhetővé, amelyek korábban csak a nagyvállalatok privilégiumainak számítottak.

Érdemes ezekkel a technológiai újdonságokkal lépés tartani, mert előbb vagy utóbb begyűrűznek a nagyvállatokhoz is. Akár akarjuk, akár nem.

Kővári Attila - BI projekt

Önkiszolgáló BI WORKSHOP

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jelentkezzen a 2024. március 27-28.-i Excel Power Pivot videókurzusra!  Részletek >>

 

hozzászólás

Már régóta keresem a módját, hogyan lehetne egy pivot táblát tartalmazó Excel fájlt online elérhetövé tenni úgy, hogy interaktív maradjon. Köszi a tippet, hamarosan kipróbálom. A nagy dolgok mindig egyszerüek, s ez most is igazolva van.

Makróval megtüzdelve is müködik? Lefutnak a makrók?

Meg tudja nyitni a fájlt böngészőben, csak kiírja, hogy a makrókat letiltja. De tökéletesen megjeleníti a munkalapokat. A megjelenítésért egyébként az Excel Web App felel. Úgyhogy amit tud az Excel Web App tud, azt tudja a fent említett megoldás is.

Ígéretesnek tűnik, bár a jogosultságkezelése elsőre nem tűnik túl részletesnek. Lehet bárhol állítani MAC address-t, vagy IP tartományt? Tehát arra gondolok, hogy csak egy cégen belül működjön egy meghatározott körnek, egyébként pedig ne legyen elérhető, elvihető letölthető az adat.

A jogosultságok kezelése azonos a SkyDrive jogosultság kezelésével, ami alapvetően hivatkozás alapú. Azaz, létre tudsz hozni olyan hivatkozást (linket) a fájlra amivel csak olvasható, , írható-olvasható, és publikus jogosultságokat adsz a linkkel rendelkezőnek. Aki megkapja a linket, az megkapja a jogosultságot is. Tehát. Ha meghatározott körnek akarsz jogosultságot adni, akkor annak a meghatározott körnek kell a linket elküldeni. Lehet hogy vannak (lesznek) más SkyDrive megoldások is, de én nem ismerem őket :-(

A nagy érdeklődésre való tekintettel október 16.-án a BI openen élőben is meg fogom mutatni hogyan lehet felépíteni és a webre publikálni ezt a két Pivot táblát. (A rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Részletek itt: biopen.hu)

Csak most láttam, de nagyon jó! Köszi a tippet, kipróbálom sajá táblákon is.

Helló Attila, Ki szerettem volna próbálni ezt az ingyenes lehetőséget, de a 3. pontnál elakadtam. Hogyan lehet feltölteni az adatsheetet a SkyDrive adatbázisba?

Szia Csaba, Csak egész egyszerűen felmented az Excel fájlt a SkyDrive-re. Ha nincs még SkyDrive-od itt tudsz nyitni egyet: https://skydrive.live.com/ Üdv, Attila

Új hozzászólás