Szakterületi üzleti intelligencia példák Magyarországon

A sztenderd, „nem férek hozzá a saját adatainkhoz" okok mellé összeszedtem három olyan tanulságos magyarországi esetet, amikor egy szakterületi üzleti intelligencia rendszer bevezetése segített egy vállalat problémájának megoldásában. Íme:

„A corporate már három éve ígérgeti az üzleti intelligencia rendszert, de én nem bírom vakon vezetni a céget."

A hőskorban dolgoztam egy olyan multinacionális cégnek, ahol a corporate elől eldugott, a helyi IT által „szívességből" üzemeltetett „fekete szerveren" építettünk üzleti intelligencia rendszert, mert a menedzsment nem bírta kivárni, amíg megérkezik a „mindentmegváltó" corporate szintű üzleti intelligencia rendszer.

Nekik megoldást jelentett egy 30-40 nap alatt elkészített, tűéles, csak a lényegre koncentráló szakterületi üzleti intelligencia rendszer, amellyel kihúzták azt a jónéhány évet(!), amíg végül megérkezett a corporate BI megoldás. Nem mondom, egy ilyen feketeszerverhez kell egy kis bátorság, de van amikor e-nélkül nem megy.

„A kontrolling származtatott, és magas szinten aggregált adatokat szolgáltat, amely nem teszi lehetővé a pontos, ügyfél szintű fedezet meghatározását"

Szintén egy olyan probléma, amelyet remekül lehetett orvosolni egy szakterületi üzleti intelligencia rendszer bevezetésével. Adatok voltak. Sőt a cégnek volt egy nagy adattárháza is, de a kontrolling mégsem tudta olyan részletezettséggel adni az adatokat, mint amennyire a termékfejlesztésnek szüksége lett volna rá.

Amikor azt mondtam nekik, hogy „ugye tudjátok, hogy ezzel a problémával inkább az adattárház menedzsert kéne megkeresnetek" akkor azt válaszolták, hogy igen tudják, és el is indultak ezen az úton, de azt a választ kapták, hogy minimum 6 hónap. Ennél korábbra ne is számítsanak „Csakhogy ez a 6 hónap pont elég arra, hogy a konkurencia átcsábítsa az ügyfeleinket, ha nem találunk ki valamit..."

Nem egész 20 nap. Kb. ennyire volt szükségünk, hogy felépítsünk egy szakterületi üzleti intelligencia rendszert, amelyből a termékfejlesztés kibányászta a szükséges információkat.
Mi lett az üzleti intelligencia rendszer sorsa? Elkészülte után nem sokkal kidobták. Nem nézte jó szemmel sem az IT, sem a központi kontrolling a „gerilla akciónkat". Tudtuk ezt már a legelejétől fogva. Mégis belevágtunk. Megérte? Azt mondta nekem a termékfejlesztési osztályvezető. „Ezt nézd meg Attila! Ezeknek az ügyfeleknek a versenytársaink könnyen adhatnának olyan ajánlatot, ami miatt elpártolnak tőlünk. De most hogy már tudjuk, hogy kik ezek az ügyfelek, majd jól itt tartjuk őket egy személyre szabott akcióval..."

„Ha nem készítem el a PSZÁF jelentést határidőre, akkor megbírságol a felügyelet"

A sok extrém példa után következzen egy teljesen hétköznapi. El kell készíteni határidőre egy PSZÁF jelentést. Milyen egyszerű probléma igaz? Egy rendszeresen frissülő PSZÁF riportot vártak csak tőlem és néhány sztenderd riportot. Tudták, hogy mennyit szenvednek a riportok előállításával, tudták, hogy mennyi birságra számíthatnak ha megint késnek, és e kettőből ki tudták kalkulálni, hogy mennyit érne meg nekik egy szakterületi üzleti intelligencia rendszer bevezetése.
Kb 30-40 nap alatt készült el a rendszer. Elkészülte óta az üzleti felhasználók tartják karban a hierarchiákat, módosítgatják a riportokat. A minap ránéztem a lekérdezés statisztikákra és meglepődve láttam, hogy egy csomó olyan ember használja ezt a kis szakterületi üzleti intelligencia rendszert, akiket nem is ismerek, oktatáson sem voltak. Ez jó. Mindig megnyugvással tölt el, ha egy üzleti intelligencia rendszer elkezd önálló életet élve beépülni a vállalat mindennapi folyamataiba.

Összefoglalva: Nem kell világmegváltó dolgokra gondolni, amikor a szakterületi üzleti intelligencia rendszerek bevezetésének okát keressük. Általában jól körülírt problémákat kell megoldanunk, amelyek megtérülését könnyű mérni. Nincsenek elmosódó határok, nincs nehezen mérhető nagy „corporate" cél. Egy üzleti területnek, egy szűk kis közösségnek van egy problémája, amelyre GYORS és határozott megoldást keres. És erre a szakterületi üzleti intelligencia rendszer bevezetése a megoldás.

Kővári Attila - BI projekt

hozzászólás

Szia, 20 nap alatt elkészülő mini riportáló programok is megkapják az "üzleti intelligencia" címet? Kár, hogy a fogalmak elvesztik valóság tartalmukat... Kár, hogy mi magunk, a szakemberek is összemossuk az egyszerűt a komplexszel. Miért kell egy egyszerű, huzalozott, deszkamodell szintű, mini adatfeldolgozó megoldást üzleti intelligenciának hívni? Ez teljesen összezavarja a már amúgy is megszédült Felhasználókat, és a zavarosban halászóknak kedvez... Szükség van ezekre a megoldásokra, de rakjuk azokat a helyükre. Ha ugyanazt a szóhasználatot követjük, mint a nagyok, akkor a Felhasználók valóban nem értik, hogy miért kellett egy komplex megoldásra hónapokat várni, és miért került több tucat millióba, mire való a temérdek interjú és egyeztetés a megvalósítása előtt. Vigyázzunk magunkra, egymásra és a Felhasználókra is, mert mindannyian hiteltelenné válunk! Üdv, Gábor

„A szakterületi üzleti intelligencia egy olyan riportkészítést támogató (üzleti intelligencia) megoldás, amely egy üzleti terület vagy szervezeti egység igényeit elégíti ki, amelyet jellemzően egy szűk elemző közösség, egy szakterület használ. Magyarán: a szakterületi üzleti intelligencia rendszer olyan üzleti intelligencia rendszer, amelyet kifejezetten csak egy osztály/szakterület/szervezeti egység igényinek kielégítésére terveztek.” Ez az, ami megkülönbözteti őket a „nagy” üzleti intelligencia rendszerektől. Ez az, amiért ilyen gyorsan lehet bevezetni őket. Hitelesség? Szerintem ezt ne mi tanácsadók döntsük el. Erről nyilatkozzanak a felhasználók maguk.

Új hozzászólás