Ducati gyárlátogatás DWH tapasztalatai
Régóta izgat, hogy hogyan is kéne összeállítani egy nagyvállalati BI csapatot: Ki alkossák, hogyan legyenek a felelősségek, stb.
Ha megnézünk ma egy adattárház csapatot, akkor jellemzően azt látjuk, hogy a csapat adattárház rétegek köré szerveződik: Egy csapat felelős az extraktálásért, egy az adattárházért, egy az adatpiacokért, egy a BI-ért, stb.
Aztán az is gyakori, hogy tevékenység köré szervezik a csapatot: Van egy üzleti elemző csapat, van egy fejlesztő csapat, van egy projektvezető csapat, üzemeltetők, stb.
De egyre gyakrabban foglalkoztat a gondolat, hogy ez így nem jó. A fenti két modell ugyanis több sebből is vérzik. Ha szétválasztjuk a BA-t és a fejlesztőt, akkor könnyen lehet, hogy a BA olyat is megígér a üzletnek, amit a fejlesztők csak iszonyú nehezen tudnak előállítani. Így a BA válik az üzlet barátjává, a fejlesztő meg a vörösseggű ördöggé, aki miatt minden megbukik, aki sosem tudja teljesíteni az üzlet igényét. De ugyanígy megfigyelhető, hogy a fejlesztők is rendszerint olyan megoldást szállítanak, ami nagyon nehezen üzemeltethető, mert a fejlesztő nem tud az üzemeltető fejével gondolkodni.
Ráadásul az így szervezett BI csapatokból nagyon lassan jön ki bármilyen üzleti eredmény. Mindenki a feladatra koncentrál, nem az üzleti termékre, állandóan státuszolni kell, nagyon sok idő megy el a kommunikációra, nagyon sok kézen kell keresztülmennie mindennek, amire elkészül a termék. Most néztem meg az aszfalt királyai című filmet, amiben van egy jelenet ami remekül bemutatja, hogy egy akta milyen utat jár be egy multinál, hány ember fogja meg mire eljut a célba. Hát pont ezt érzem itt is: Túl sok ember vesz részt a probléma megoldásában.
Miközben ezen morfondíroztam, beugrott, hogy jónéhány éve, még a covid előtt kimentem a Ducati motorkerékpárgyárba gyárlátogatásra. Sok tapasztalattal szolgált a gyárlátogatás, ezek közül ami nekünk most fontos az az, ahogy a termelést szervezték. A Ducatinál egy motorkerékpárt ugyanis két ember épít. Egy csinálja a motorblokkot, egy pedig összerakja a teljes motorkerékpárt. Aki összerakja a motort az egész odáig elmegy, hogy beindítja, bejáratja és mindent letesztel. 1 motorkerékpár gyártása - a blokkot nem számítva - tehát egy emberhez kötődik elejétől a végéig.
Kérdeztem a gyárban a vezetőt, hogy miért igy csinálják. Miért nem úgy, hogy minden területnek vannak specialistái és azok közösen rakják össze a motort. Van aki mondjuk berakja a blokkot, van aki beköti a vezetékeket, betölti az olajat, teszteli a gépet, stb. Ez igy sokkal logikusabbnak tűnik.
Az is. Válaszolta a vezető. Mi is igy csináltuk korábban, és nagyon nehéz volt átállni erre a modellre. Ehhez a termelési modellhez ugyanis magas kvalitású emberek kellenek. Egy motorkerékpár összeszerelése elejétől a végéig nagyon komplex. Sok szakmához kell értenie annak, aki ezt csinálja. Ráadásul úgy kell szerveznünk a futószalagokat, hogy egy ember végig tudja vinni rajta a motort. Van aki gyorsabb van aki lassabb. Szóval termelés szervezés szempontjából is agyrém. De korábban az volt a tapasztalat, hogy a manufakturális munkába belefásultak a dolgozók, ha valamit nem tudtak befejezni, akkor leszarták, ment tovább a futószalag, és az oldotta meg a problémát, aki nem tudott továbbmenni. Nem érezték magukénak a motort, és ennek következtében silány lett a minőség.
Na és pont ezt érzem az BI csapatoknál is: Nem érzi magáénak az üzleti terméket senki. Nem az üzleti termék a fontos, hanem a feladat végrehajtása. És lehet, hogy mindenki tökéletesen végzi a dolgát, de az üzlet még sem elégedett. A sok szereplő miatt ugyanis minden lassú és nehézkes lesz. Ezt az üzlet egy darabig tűri, aztán kineveli saját bújtatott BI fejlesztőit és tőlük kérnek majd, nem a BI csapattól.
Miért nem szervezzük úgy a BI csapatokat, hogy minden üzleti terméknek egy felelőse legyen? Tudom, hogy nehéz lenne megcsinálni, tudom, hogy drága lenne, tudom, hogy nincs ember, de el kéne kezdeni gondolkozni azon, hogy ezt hogyan lehetne megoldani. Ha egy kézben lenne a dolog, ha nem a feladat elvégzése, hanem az üzleti termék lenne a fontos, akkor ugyanolyan, vagy jobb minőségben tudnák kiszolgálni az üzletet, mint a bújtatott BI-osok, vagy a külső szállító. Ha egy Ducatit össze tud rakni egy ember, akkor egy BI problémát is meg tud oldani egy ember. Elejétől a végéig...mint a bújtatott BI-osok, csak magasabb, nagyvállalati szinten.
Kővári Attila - BI projekt
BI & DWH projektvezető képzés
Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2025. január 22.-i BI és adattárház projektvezető képzésre, vagy rendeljen kihelyezett tanfolyamot! Részletek >>
Új hozzászólás