Mire használjuk a BI és adattárház rendszereket?

Az üzleti intelligencia és adattárház bevezetések legfőbb célja, hogy javítsa az adatokhoz való hozzáférést. Ezt mondják a nemzetközi elemzőcégek, és ezt tapasztalom én is. De mi lesz, ha elkészül az adattárház és hozzáférünk az adatokhoz? Ha megvalósult a hőn áhított cél, akkor hogyan tovább? Biztos, hogy azért akartuk bevezetni az adattárházat, hogy hozzáférést biztosítsunk az adatokhoz?

Biztos. Ez volt az a cél, amit akkori ismereteink alapján ki tudtunk fejezni. Persze az adattárháztól azt vártuk, hogy a segítségével majd jobb döntéseket tudjunk hozni, és ezáltal végső soron növeljük a bevételeket, csökkentsük a költségeket javítsunk a hatékonyságon, stb., de ezeket a bevezetés kezdetén nem mertük túlhangsúlyozni. Miért? Mert nem mérhető. Mert az adattárház közvetlenül nem termel hasznot. Csak a döntés, amit az adattárház használója meghoz. Annak jósága pedig erőteljesen függ a felhasználó jóságától.

Ugorjunk néhány évet. Tegyük fel hogy sikeresen befejeződött az adattárház bevezetése. Elértük a kezdeti célokat. Sokan használják az adattárházat, szeretik, bíznak benne. De vajon hajt-e hasznot? Vajon fejlesztettünk-e új terméket, vagy szolgáltatást az adattárházból nyert felismerések alapján? Vajon ésszerűsödtek-e folyamataink az adattárház bevezetése után?

Nézzük példának egy amerikai esetet. A példa egészségügyi. Azt vizsgálták az USÁ-ban, hogy vajon létezik-e korreláció a számítógépesítés szintje és a kórházak hatékonysága között. Az eredmény lesújtó: Az informatizálás hatására nem csökkentek az elírások miatti téves recept kiírások száma, nem működtek alacsonyabb költségszinten a magasabban számítógépesített kórházak, nem csökkent az adminisztráció. Sok-sok erős hipotézis, ami kártyavárként dőlt össze a felmérés eredményeink ismeretében.

Lehet, hogy a mi adattárházunk is hasonló cipőben jár? Lehet, hogy a mi adattárházunk is csak egy kényelmi szolgáltatás, amit a felhasználók szívesen igénybe vesznek, de nem hoznak jobb döntéseket csak azért mert hozzáférnek az adatokhoz?

Ezt egyféleképpen derítheti ki. Kérdezze meg a felhasználókat. Kérdezze meg, hogy szerintük megérte-e a bevezetés.

Lesznek olyanok, akik a szokásos válaszokat fogják adni, mint pl.: az „ az abc riport előállításához szükséges idő lement 1 percre", de lesznek olyanok is akik pontosan, érthetően el fogják tudni mondani, hogy miért érte meg. Hogy a segítségével milyen üzleti eredményeket értek el, és azt is, hogyan építették vissza a vállalat folyamataiba az adattárházból nyert tudást. Persze ők lesznek kevesebben, de rájuk építhet. Az ő segítségükkel elindulhat tovább az adattárház eredményességének (ROI) növelése felé.

Kérdezzen, beszélgessen az üzleti területtel. Ne csak azokat kérdezze, akik közvetlenül használják az adattárházat, hanem azokat is akikről tudja, sejti, hogy ha csak közvetett módon is, de használhatják azt. Egyszer megkérdeztem egy felsővezetőt, hogy szerinte megérte-e a BI bevezetés, és elmesélt egy példát, amivel bebizonyította, hogy igen. Csakhogy Ő a BI rendszer bevezetése óta egyetlenegy lekérdezést sem készített belőle. Még csak közelébe se ment, de a kontrollingon keresztül elég intenzíven használta azt.

Még egy példát szeretnék elmesélni. Legutóbb kb.10- 15 BI felhasználótól kérdeztük meg, hogy miért érte meg, ha egyáltalán megérte a BI bevezetés. Ebből kb. 14-en olyan dolgokat meséltek el, amelyek ráillet volna bármelyik sikeres bevezetésre, de volt egy ember, aki olyan felhasználását mutatta be az adatoknak, amire nem is gondoltunk volna. Elmesélte, hogy osztálya eredményessége mennyire javult a bevezetés óta, ez milyen felismeréseknek volt köszönhető és elmondta azt is, hogy ha még ennek és ennek az információnak is a birtokában lenne, akkor véleménye szerint kb. 5-10 %-ot tudnának javítani az x mutatón.

És innentől kezdve letisztult a kép. Láttuk mire, milyen eredménnyel használják az üzleti intelligencia rendszert, megismertünk egy kreatív kollégát, aki el tudta mondani nekünk, hogy merre érdemes továbblépni, és kaptunk egy elég erős, - és a menedzsment felé is képviselhető - érvet, hogy miért és merre érdemes továbbfejlődni.

Jöjjön el az adattárház projektvezető képzésre ahol ehhez hasonló témákat fogunk átbeszélni.

Kővári Attila - BI projekt

Új hozzászólás