Milyen szervezeti egységek igénylik az önkiszolgáló BI-t?
Adott egy vállalat sok-sok szervezeti egységgel. Kérdés: Melyik szervezeti egységnek kell önkiszolgáló BI rendszert adnunk és melyiknek lenne jobb a hagyományos IT vagy külső szállító által felépített BI-t? Van olyan ismérv, ami mentén szegmentálhatnák a szervezeti egységeket?
Szervezeti egység funkciója
Nézzük a szervezeti egység funkcióinak oldaláról. Értékesítés, termelés, számvitel kontrolling, stb.
A kontrolling tipikus felhasználója az önkiszolgáló BI-nak. Ez a szervezeti egység az önkiszolgáló BI elsőszámú célközönsége. A kontrollerek szeretik maguk felépíteni azt a rendszert, amit aztán elemzéshez használnak, így ideális jelöltjei az önkiszolgáló BI-nak
Aztán a következő szervezeti egység amely jó jelöltje lehet az önkiszolgáló BI-nak a HR (Humán erőforrás menedzsment) A HR szenzitív adatokkal dolgozik és ezeket nem szívesen mutatják meg sem az IT-nak, sem külső szállítónak. Az önkiszolgáló BI megteremti nekik a lehetőséget arra, hogy úgy legyen BI rendszerük, hogy annak fejlesztése során ne kelljen az adatokat idegeneknek megmutatni vagy deperszonalizálni. Még nem tömeges az önkiszolgáló BI rendszerek használata a HR területen, de ez valószínűleg változni fog.
A többi szervezeti egység is erős felhasználója az önkiszolgáló BI-nak, de esetükben nem figyelhető meg ilyen markánsan az önkiszolgáló BI létjogosultsága a klasszikus BI-jal szemben.
Szervezeti egység kora
A következő szegmentációs lehetőség a szervezeti egység kora.
Egy fiatal szervezeti egység még csak most kezdi felépíteni önmagát, még nem tudja 100 százalékosan, hogy mit és hogyan kell majd mérni. Elindulnak egy egyszerű átlaggal, aztán elkezdik súlyozni, aztán változtatják a súlyokat, hogy minél pontosabban kifejezze a mutatószám azt, aminek e mérésére kitalálták.
Alkalmas lehet egy ilyen szervezeti egységnek egy klasszikus IT, vagy külső felhasználók által fejlesztet BI rendszer? Aligha. A klasszikus megközelítés ugyanis túlságosan lassú ahhoz képest amilyen sebességgel a fiatal szervezeti egység változik.
Egy ilyen fiatal szervezeti egységnek jobb eredményeket hozhat egy coachinggal támogatott önkiszolgáló BI bevezetés, mint egy klasszikus IT vagy külső szállító általi fejlesztés. Aztán később, ha már érettebb szakaszába lép a fiatal szervezeti egység, kiforrnak a mutatók és a mérés módszertana, akkor majd érdemes lesz átmigrálni az önkiszolgáló módon felépített BI rendszert egy klasszikus BI megoldásba, de addig nem.
Összefoglalva: Egy fiatal szervezeti egységnél jobb eredményeket tudunk majd elérni egy coachinggal támogatott önkiszolgáló BI bevezetéssel mint a klasszikus BI bevezetési módszertanokkal. Megj.: Fontos a coaching, hiszen az üzleti elemzők nem értenek a BI rendszerek építéséhez, nem tudják hol vannak buktatók, de ebben tudok segíteni, ha kell. De ettől függetlenül is érdemes kipróbálni az önkiszolgáló BI adta lehetőségeket, mert kitágítja az elemzési lehetőségek határát és olyan világot nyit meg az elemzők előtt, amelyben sokkal gyorsabban, sokkal rugalmasabban lehet reagálni a változásokra.
Kővári Attila - BI projekt
Új hozzászólás