BI után jön az AI?

A múltkor egy beszélgetés kapcsán merült fel kérdésként, hogy vajon a BI után jön-e az AI (Artifical Intelligence, mesterséges intelligencia)? Vagy másképpen fogalmazva: Azoknak a vállalatoknak lehet érdekes az AI, akik már túl vannak a BI-on?

Ha megnézzük hogy egy vállalatnak egy adott élethelyzetben milyen BI eszközre van szüksége akkor azt látjuk, hogy amig gyorsan nő, folyamatosan túlteljesíti a tervet, addig elég neki egy dashboard aminek segítségével a ellenőrizheti/monitorozhatja, hogy minden rendben van-e. És ha minden rendben, a növekedés rendre meghaladja a várakozásokat, akkor nem kell keresniük további területeket ahol a növekedés gyorsítható. Kereshetnének, de a tapasztalat az, hogy nem keresnek. Ha 30% plusz volt a cél és azt elérték, akkor hátradőlnek. Van erről egy idézetem, amit a tanfolyamokon rendszerint elmondok, és remekül leírja a vállalatok ilyenkori gondolkodásmódját:

"Amikor szárnyalunk, nem érdekel minket milyen magasan járunk. De amikor zuhanunk és már a hasunkat súrolják az ágak, akkor pontosan szeretnénk tudni, hogy hány centire van még a föld..."

Ahogy a növekedés lassul, ahogy egyre nehezebb a tervek elérése, úgy válik egyre fontosabbá az elemzés és lesz egyre nagyobb szükség az BI elemzőeszközökre. Ezekkel az eszközökkel már választ kaphatunk olyan kérdésekre, mint a miért/hol nem értük el a céljainkat.

Amkor pedig elfogy a növekedési potenciál (mert például már mindenkinek van mobiltelefonja az országban és már nincs kinek többet eladni), úgy lesz egyre fontosabb a meglévő ügyfelek megtartása és kap egyre nagyobb szerepet az adatbányászat és válik fontosabbá az AI. Ebben az esetben, tehát a BI után jön az AI.

Szintén gyakori, hogy BI eszközökkel vesszük észre, hogy valami nem stimmel. Például túl sok a lopott hitelkártyával történő fizetés ezért jó lenne valahogy előre kiszűrni azokat a tranzakciókat, amelyek mögött csalás sejthető, és ekkor megint előtérbe kerül az AI.

Ha tehát igy nézzük akkor ebben az esetben is a BI után jön az AI. Ha viszont olyan aspektusból nézzük, hogy milyen egyéb feladatok megvalósítására használhatjuk az AI-t (szövegfelismerés, chatbotok, stb), akkor már koránt sem biztos, hogy a BI után jön az AI. Egy on-line ügyfélszolgálatnak hamarabb lesz szüksége chatbotokra, mint BI-ra. Egy termelő cégnek vagy egy ipari nagyvállalatnak fontosabb lehet a tervszerű karbantartás időpillanatának meghatározása az AI eszközök segítségével mint a BI. Ezekben az esetekben tehát nem a BI után jön az AI...

Összefoglalva: Nem egyértelműen a BI után jön az AI. Sokszor a BI világit rá, hogy szükség van az AI-ra, de ez nem azt jelenti hogy BI után jön az AI...

Kővári Attila - BI projekt

Új hozzászólás