Ki építse fel a vállalat önkiszolgáló BI rendszerét?

Kire bízzuk az önkiszolgáló BI rendszer felépítését? Az IT-ra? Az üzleti felhasználókra? Esetleg BI specialistákra?

Az IT-ra?

Aligha. Ha az IT-ra bízzuk az önkiszolgáló BI rendszer felépítését, akkor pont a lényegét veszítjük el az önkiszolgáló BI filozófiának. Az IT-nak fontos szerepe lesz az alapadatok elérhetőségének biztosításában és a projekt végén az elkészült megoldások időzített frissítésének megoldásában, jogosultságok kiosztásában, de a rendszer felépítése nem az ő feladatuk.

Az üzleti területre?

Az üzleti terület szereti az Excelt, de nem ért az adatmodellezéshez, nem ismeri a forrásrendszereket. Ugyanakkor nyitottak az adatbázisok világa felé. Adatbázisokból dolgoztak eddig is, Accessben is csodákra voltak képesek. Ha nem volt a cégnél adattárház, hát építettek valami hasonlót. Úgyhogy ők ismerik az Excelt, nyitottak az adatbázis világa felé, érdemes lehet rájuk bízni az önkiszolgáló BI rendszer felépítését.

BI specialistákra?

Na ez jó kérdés. És megmondom őszintén a válasz cégtől is és üzleti problémától is függ. Mondok egy példát. Adott egy vállalat. Van adattárháza, van OLAP rendszere is, van belső BI csapata néhány BI specialistával. És van egy probléma is, amit adattárház oldalon kéne megoldani, de olyan a külső környezet, hogy a BI csapat nem tud olyan gyorsan fejleszteni, mint amilyen dinamikusan a környezet változására reagálni kell.

Kézenfekvő, hogy az alapadatokat tegyük adattárházba. De mit csináljunk a „gyorsan változó résszel?" Adjuk oda az üzleti felhasználókkal, hogy azt kezeljék ők. Legyen így, de ki építse fel? Mivel a probléma bonyolult, a határidők szűkösek, ezért úgy döntünk, hogy csinálja meg a belső BI csapat és a fejlesztést adja át az üzletnek, aki szép lassan megtanulja, átveszi.

Eredmény? Az üzleti terület „szép lassan" átvette és megszerette. Ma már professzionálisan használják, de az átvétel nagyon lassan ment. Féltek belenyúlni az éles „rendszerbe", nem volt idejük a napi munka mellett ezzel is foglalkozni így jó háromnegyed év volt mire magukénak érezték és merték módosítani.

Mai fejjel is így csinálnánk? Nem. Ez volt az egyike az első önkiszolgáló BI projekteknek. A technológiát uraltuk, a vállalat BI stratégiájába be tudtuk illeszteni az önkiszolgáló BI-t, de a szervezeti kultúrába történő beillesztés módjáról még csak vízióink voltak. Ma már valószínűleg csinálnánk a problémára egy on-the-job BI tréninget és a felhasználókkal KÖZÖSEN építenénk fel a rendszert. Még ha ez lassabb is. Még ha ez több szervezést, kommunikációt, együttgondolkodást is igényel. De megéri, mert jóval hamarabb jutnak el a felhasználók a magabiztos szintre, jóval hamarabb tudják majd alkalmazni a technikát más problémák megoldására is és ezáltal jóval gyorsabban reagálhatnak majd a piaci környezet változásaira.

Kővári Attila - BI projekt

hozzászólás

Egy termelővállalatnál üzletmenet folytonosság tervet (BCP) tekintettük át, ahol az ügyvezető IT mérnök volt és szekterületéről bámulatos információkkal rendelkezett, azonban mivel egyedül készítette a tervet, ezért olyan kockázatot, mint a szomszéd vállalkozás tűzveszélyes tevékenysége nem vett figyelembe a tervezésnél és hamis biztonságérzetbe ringatta magát. A lényeg, hogy egy keresztfunkcionális csapat tekintse át a kulcs üzleti folyamatokban meglévő kockázatokat és például FMEA dokumentummal rangsoroljs KÖZÖSEN. Ez igaz a legtöbb tevékenységre, mint a blog bejegyzésben szereplő BI rendszerre vonatkozólag.

Új hozzászólás