Mobil üzleti intelligencia: Múlt, jelen és jövő

10 évvel ezelőtt, Uj Péter így írt a mobiltelefonokról:

„...Akkor durrant el az agyam először, amikor a rutinos, artikulált mobilmarketinger a nagyon futurológus tévés technikamagazinnak odanyilatkozta, hogy nemsokára a mobiltelefonunkra akár filmeket is letölthetünk az internetről.
Uff, benyeltem a távkapcsolót helyben, ekkora baromságra lefonnyad a robbanós Colorstarról a csipketerítő.
Ubul, csezd meg, könyörgöm, az istenért üvöltöttem térdre rogyva a képernyő előtt hát mit kezdenél te a mobilra töltött filmeddel? Beépített multiplex lesz a kis ezüstös fónodban, drága? Nézed majd az Auchanban, bevásárlás közben, 50x50 pixel monokrómban a Bruce Willist? (Egy pixel az atlétatrikó, egy pixel a stukker.) ..."

Bár az idézet a filmnézésről szól, szólhatott volna nyugodtan a mobil üzleti intelligencia alkalmazásokról is. Ahogy 10 évvel nem tudtuk megoldani a mobilon történő filmnézést, úgy nem tudtuk megoldani az üzleti intelligencia rendszerek felhasználóbarát lekérdezését sem. A technológia egész egyszerűen nem tette még lehetővé. Pedig kísérletek voltak rá. Nézze meg például ezt a majd 10 éves reklámfotót, amely bemutatja, hogy hogyan lehet lekérdezni mobiltelefonról az SAP BW-t:


Mobil üzleti intelligencia: Az SAP BW lekérdezése WAP-on keresztül 2000 környékén

Az SAP BW lekérdezése WAP-on keresztül 2000 környékén

De nem csak 10 éve, a technológia még pár évvel ezelőtt sem tette lehetővé az mobil üzleti intelligencia elterjedését. Pedig emlékszem, hogy 2003 környékén már úgy fejlesztettük a riportokat, hogy „ha majd mobilról akarják nézni őket", akkor legyen lehetőség arra, hogy az xml adatokat egy xsl fájl segítségével olyan html formátumra alakítsuk át, amit képes a mobil megjeleníteni. Akkor ez még utópisztikusnak tűnt, de ma már nem az. Ma már elérhető az a technológiai platform, amely megalapozza a mobil üzleti intelligencia létjogosultságát.

Sőt. 2006-ban már úgy nyilatkozták az elemzők, hogy „Ahogy nő a tinédzserek étvágya a mobil videók és zenék iránt, úgy fog nőni az üzleti felhasználók éhsége a mobil üzleti intelligencia iránt.

2007-ben pedig már szinte minden BI gyártó kijött mobil üzleti intelligencia eszközével. Ekkor azonban még sem a vállalatok, sem az üzleti felhasználók nem voltak felkészülve a mobil üzleti intelligencia alkalmazására.

Ma már teljesen más a helyzet. Ma már minden menedzser iPhone-nal, BlackBerry-vel vagy Windows Mobile-lal járkál. A tanulási görbe az eszközök egyszerűsödésével, a technológi elterjedésével párhuzamosan jelentősen lerövidült, és a „funny" kis üzleti intelligencia alkalmazások kezdenek átalakulni „azt sem tudom hogyan tudtam eddig élni nélküle" alkalmazásokká.

Mindeközben a nagy üzleti intelligencia gyártók is egyre erősebben hangoztatták jelenlétüket a mobilpiacon. Először csak annyit tettek, hogy csökkentették webes üzleti intelligencia alkalmazásaik betűméretét, hogy az „mobile ready" legyen, de nemsokára megjelentek a kifejezetten iPhone-ra, BlackBerry-re, vagy Windows Mobile-ra fejlesztett BI megoldásaikkal is.

Ezzel párhuzamosan szép lassan megjelentek az első startup cégek is, akik a nagy gyártókkal ellentétben nem egy központi üzleti intelligencia rendszerhez biztosítottak hozzáférést mobilklienseikkel, hanem közvetlenül a telefonra tolták az üzleti intelligenciát: Adatokat, alkamazást, üzleti logikát.

Egyszóval a mobil üzleti intelligencia nagyon gyorsan átalakult. Az okostelefonok elterjedése megnyitotta az utat az eddig csak lassan végbemenő változások előtt. Ma már el sem tudjuk képzelni, hogy milyen lehetett egy „olyan kis képernyőn" néhány gomb segítségével tőzsdei árfolyamokat lekérdezni. Pedig néhány évvel ezelőtt még így ment.

Nem is tudom ki mesélte azt, hogy „ha szeretnéd átélni a sötét középkort, akkor menj le a budapesti metróba egy iPhonnal. No wifi, no 3G csak Edge. Borzalmas" Neki már elképzelhetetlen, hogy volt olyan időszak, amikor egy telefonról nem fért hozzá a számára szükséges információkhoz. Lehet, hogy nemsokára nekünk is ilyen távolinak fog tűnni, hogy volt még olyan időszak, amikor nem értük el adatainkat egy mobiltelefonról.

...

Ui: A következő időszakban ezzel a témával szeretnék foglakozni itt a BI blogon. Az apropót az iPhone vs Android konferencia adja, amelyre meghívtak, mint előadó. Az előadást idő hiányában sajnos le kellett mondanom, de az anyag egy részét közzéteszem itt a BI blogon. Terveim szerint a beszélünk majd néhány szót a mobil üzleti intelligencia lehetséges felhasználásáról, illetve eltöprengünk azon is, hogy milyen lenne egy „jó" mobil üzleti intelligencia alkalmazás.

Frisstíés 2010.01.13: A cikk itt folytatódik a mobil üzleti intelligencia célpiacának elemzésével

Kővári Attila - BI projekt

hozzászólás

Uj Péter stílusa és hozzáértése már régóta olyan, mint sajtreszelővel rejszolni. Kissé izgalmas, de inkább fájdalmas. Ahogy 10 évvel ezelőtt már tudtunk mms-ben filmajánlót és színes-szagos időjárásjelentést nézni, ugyanúgy lehetett telefonra írt tartalommal találkozni. Az, hogy ennek akkor nem volt átütő sikere, leginkább a béna szoftverellátás és -elérhetőség, menedzselhetőség miatt volt így. Az Iphone egyik nagy újítása nemcsak a kezelőfelület használhatóságában rejlik, hanem inkább az app store-ban. Abban az app store-ban, amely egyben megoldja a piackutatást, fejlesztést, tesztelést, kiszállítást és fizetést, valamint az update-ek szállítását. Ráadásul mindezt a korábbi módozatokhoz képest nagyon olcsón és megbízhatóan. Mindenesetre kiváncsian várom a fejleményeket. Hajrá

Új hozzászólás