Kire bízzuk az üzleti igényfelmérést?


Adott a következő probléma: Adattárházat építünk, fel kell mérni az üzleti felhasználók igényeit, amelyek több 100 esetleg több 1000 riport formájában öltenek testet.

A kérdés csak az, hogy ki elemezze ki ezeket a riportokat. A legjobb lenne, az adatmodell készítője csinálná, hiszen az követelményelemzés egyik célja, hogy az adatmodellező megismerje az üzleti felhasználók igényeit és ezek alapján jó adatmodellt alkothasson. Csakhogy erre sok esetben nincs idő, hiszen többezer riport felmérése nagyon hosszú ideig is eltarthat.

Illetve volt még egy dilemmánk: Hogyan mérjük fel az üzleti felhasználók azon igényeit, amelyek nem derülnek ki az általuk készített/használt riportokból? Korábban erre az interjúkat használtuk, de ennél jobb módszert kerestünk.

Így jutottunk oda, hogy az egyik nagyvállalatnál kísérletképpen az igények felmérését az üzleti felhasználókra bízzuk. Nem elsősorban az időráfordítás csökkentése miatt sokkal inkább azért mert hittünk abban, hogy az üzleti felhasználók - az üzleti terület mélyebb ismerete miatt- jobb felmérést tudnak készíteni, mint a külsősök, vagy az adatmodell tervező.

Mi lett a kísérlet eredménye? Következzenek a tapasztalatok.

Tapasztalatok:

  • Ahhoz, hogy a felhasználókra bízzuk az üzleti igényfelmérést, meg kellett tanítanunk őket arra hogy hogyan is kell ezt csinálni. Voltak akik nagyon jól megértették a feladatot és voltak akik nem. (pl.: a telefonszám számokból áll tehát measure)
  • Könnyebb volt megtanítani egy BI rendszert vagy akár csak a pivot táblát ismerő üzleti felhasználónak a csillagsémás adatmodellezés alapjait, mint egy külsős vagy ITs embernek megtanítani az üzletet.
  • Az üzleti felhasználók a felmérés során fel tudtak tüntetni olyan mutatókat, szűrőket, hiányzó adatokat is, amelyek nem voltak láthatóak a riporton, de szerették volna ha rajta lennének. Ezek egy interjú alatt ritkán jönnek a felszínre, mert a felhasználót kiragadva a napi munkából egy kétórás interjúra nem tudjuk annyira bevonni a munkába, hogy mindezek eszébe jussanak.
  • Ugyanakkor a párhuzamosítások miatt sok volt a duplamunka. Ha csak az adatmodell tervező végezné a riportok elemzését, akkor könnyen tudna egyszerűsíteni. Ha jön egy riport, amihez hasonlót látott már korábban, akkor tud egyszerűsíteni. Ugyanakkor ha ezt a riportot két külön felhasználó méri fel, - nem tudván a másik hasonló riport létezéséről - akkor azt mindketten felmérik.
  • Az igényfelmérés felhasználókra bízásával elvettük az üzleti folyamatok megértésének lehetőségét az adatmodell tervezőjétől. Az üzleti igényfelmérés strukturált kereted ad a megismerésnek. Az igényfelmérés során az adatmodell tervezője szisztematikusan végigmegy a riportokon és közben tanulja a fogalmakat, ízleli a szinonimákat, tanulja a bizniszt, sajátítja el az üzleti felhasználók gondolkodását. Azzal, hogy mindezt az üzleti felhasználókra bíztuk, elvettük a tanulás lehetőségét az adatmodell tervezőjétől
  • Ugyanakkor nagyon sok időt spóroltunk. Ha az adatmodell tervezője ismeri a szakterületet, annak folyamatait, akkor hatalmas segítség neki, hogy csak az üzleti fogalmak egységesítéssel kell foglalkoznia


Összefoglalva: A kép vegyes. Mint az élet többi területén a kép itt sem csak feketefehér. Azoknak a cégeknek érdemes elgondolkodni a módszertan használatán, ahol 

  • az üzleti felhasználók erősen használtak/használnak valamilyen BI rendszert
  • és ezzel párhuzamosan az adatmodell tervező is ismeri valamelyest az üzleti területet.

Ha ez a kettő fennáll, akkor az eredmény sokkal jobb lehet annál mint amilyet a hagyományos módszerekkel elérhetünk.

Elválasztó

Már készül a következő cikk. Kérjen értesítést a megjelenéséről itt.

|

2 Hozzászólás

Üzlet vs. modellező

Az a véleményem, hogy manapság, amikor az agilis technikák hódítanak a fejlesztéseben, sokkal inkáb fontos tényező az idő. A tapasztalataitok alapján én azt mondanám, hogy ha nyerni lehet időt az üzletnek kiadott igényfelméréssel, akkor eztkell csinálni, mert hamarabb lesz release , hamarabb kiderül mi működik, és mi nem. Ezután az üzlet kvázi látja a munkája eredményét és motiváltabb is lesz, valamint tapasztalatot szerez a következő igények specifikálásához.
Én tehát az időfaktor miatt az üzlet igényfelmérését támogatom, annak ellenére, hogy duplán is végeznek munkát. Nem beszélve arról, hogy ők tudják mi kell nekik.

Nem tudják, mi kell nekik

Amikor kineveztek HR vezetőnek, megpróbáltam hagyományos munkakörelemzést csinálni és megínterjúvoltam mindenkit, illetve kértem, hogy írák le, hogy mit csinálnak. Az emberek elképesztően nem ismerik a saját cégük működését. Képtelenek voltak egy workflowt mutatni. Én végül is az internetről szedtem össze modelleket, illetve hirdetésekből az egyes munkakörökhöz tartozó feladatokat. Ezeket rágtuk át igen/nem választásokkal, illetve kiegészítésekkel.
Ami a cég piacát, vevőit, versenytársait illette, ott még nagyobb volt a tudatlanság. Ezek 'ismeretetét' rábízták a marketingesekre, akik, miután senki nem kérte számon rajtuk a bizonyítékokat, a BS generálás kellemes és kényelmes munkáját végezték.
Elnézést a kemény hangért. Nem nálunk a legnagyobb a skill-gap a világon, de eléggé hátul kullogunk. Lásd Manpower Group 2015-ös felmérés.

Szóljon hozzá!

Szabály: Legyen kedves, segítõkész és vállalja a nevét.
A mező tartalma nem nyilvános.
  • A web és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket automatikusan felismeri a rendszer.
ANTI SPAM
A robot regisztrációk elkerülésére.
Image CAPTCHA
Figyeljen a kis és nagybetűk használatára