Dashboard tervezés első lépése


Éljen szeptember elseje! Mindenki kipihente magát, visszajöttek az ügyfelek és a szállítók is, a gyerekek iskolában, és még van 3,5 hónap az év végéig. Minden adott egy szép BI vagy adattárház feladat megvalósításához.

Mi az őszt a dashboardok építésével kezdjük itt a BI projekt blogon, és arra a kérdésre keressük a választ, hogy érdemes egy dashboard felépítésének nekiállni.

Vágjunk bele és először nézzük meg a dashboard építés mai gyakorlatát.

Hogyan tervezünk ma dashboardot?

Azzal kezdjük, hogy megnézzük milyen mutatóink vannak és aztán elkezdünk gondolkozni azon, hogy ezeket hogyan lehetne úgy elhelyezni egy lapra/képernyőre, hogy az jól nézzen ki. Elkezdünk gondolkodni azon, hogy hova kéne rakni egy jó kis grafikont, itt még maradt egy kis helyünk oda is kéne rakni valamit, de lehetőleg ne grafikont, mert azt már használtunk és így tovább. Csináljuk ezt addig amíg elégedettek nem leszünk az eredménnyel.

Mi a baj ezzel a módszerrel? Hogy az adatokat vizualizálja. Nem az adatok mondanivalóját.

A dashboarddal kapcsolatban mindenki valamilyen szép dologra asszociál elsőre és ennek megfelelően valami szép dolgot szeretni építeni. Valami tetszetőst, olyat amilyeneket a BI gyártók a mutogatnak sales előadásaikban a főnökeinknek. Ha Ön is így csinálja az nem az Ön hibája. Sajnos ezt érezzük elvárásának, erre vagyunk szocializálva.

És hogyan kéne csinálni?

Először fel kell tenni azokat a kérdéseket, amelyekre a dashboard szemlélője választ vár. Ezeket össze kell írni és az ezekre adott válaszokat kell hatékonyan prezentálni. Ha meg vannak a kérdések, akkor meg lesznek a válaszok is, és az azok célba juttatásához megfelelő eszközök is. A lényeg: ismernünk kell azokat a kérdéseket, amelyekre a dashboard szemlélője választ vár.

Mik lehetnek ezek a kérdések?

  • Hogyan alakult az [értékesítés] rövidtávon? (előző hónaphoz képest). És itt a szögletes zárójelben található mutatót ki lehet cserélni bármilyen más mutatóra: termelésre, látogatók számára, 1 főre jutó jövedelemre, bármire.
  • Hogyan alakult az [értékesítés] hosszútávon (előző év azonos időszakához képest)
  • Hogyan alakult az [értékesítés] az elvárásokhoz (Terv, előrejelzés, büdzsé, …) képest
  • Hogyan alakult az [értékesítés]  … hoz képest (versenytársakhoz képest, iparági átlaghoz képest, hasonló termékekhez képest
  • Milyen az [értékesítés] trendje? milyen tendenciák figyelhetők meg rövid illetve hosszútávon?
  • Mik a kiugró értékek? Mik a szokásostól eltérő viselkedések? Melyik [termék], [vevő] viselkedik máshogy mint a többi?
  • Kik voltak a legjobbak legrosszabbak? hosszútávon?/rövidtávon?
  • Kiknek/miknek köszönhetjük a sikereket? Kik/mik azok amik alul teljesítenek hosszútávon? Rövidtávon?
  • Mi okozott meglepetést?
  • Kik/mik váltottak csoportot? (Lettek jóból rosszak, kicsiből nagyok, vezetőkből lemaradók, ...)
  • Kinek/minek változott a rangsora? (lett elsőből utolsó, ...)
  • stb.

A dashboard szemlélője szinte mindig ilyen kérdésekre keresi a választ. Lehet csűrni-csavarni, máshogy megfogalmazni a kérdést, de a lényege mindig ugyanaz: Kik/mik azok akikkel foglalkozni kell? Holt történt változás? És a dashboardoknak mindig e kérdések megválaszolását kell támogatniuk olyan adatvizualizációs eszközökkel amelyek a megkönnyítik a válaszok gyors és egyszerű megtalálását, a mondanivaló befogadását. Tudom ez utóbbi sem egyszerű feladat, de ebben tudok segíteni ha kell.

A lényeg a kérdésekben van. Ha ezek megvannak, akkor könnyen fogunk tudni hatásos dashboardokat építeni...

POWER BI WORKSHOP

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2017. november 30.-i Power BI workshopra. Részletek >>

  

ÖNKISZOLGÁLÓ BI WORKSHOP

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2017. november 23.-i Önkiszolgáló BI workshopra. Részletek >>

  

Elválasztó

Már készül a következő cikk. Kérjen értesítést a megjelenéséről itt.

|

2 Hozzászólás

Ahogy a végén írtad, a

Ahogy a végén írtad, a lényeg a kérdésekben van. Azt megelőzően pedig a cél megfogalmazásában.

Kaptam már olyan grafikon javaslatokat, amikre mikor visszakérdeztem, hogy "És ezzel mit szeretnél megmutatni, mi az értelme stb.?", egy elmosolyodás keretében annyi volt a válasz: "Visszamegyek, átdolgozom..."

Ismerős a szitu :-)

Én is találkoztam más hasonlóval.

Szóljon hozzá!

Szabály: Legyen kedves, segítõkész és vállalja a nevét.
A mező tartalma nem nyilvános.
  • A web és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket automatikusan felismeri a rendszer.
ANTI SPAM
A robot regisztrációk elkerülésére.
Image CAPTCHA
Figyeljen a kis és nagybetűk használatára

POWER BI WORKSHOP

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2017. november 30.-i Power BI workshopra. Részletek >>