BI és adattárház minőségbiztosítás 1. rész: Mi a BI/DW minőségbiztosítás


2015 Február 10.-én lesz a következő BI és adattárház projektvezető képzés, melynek egyik témája a BI és adattárház bevezetések minőségbiztosítása, úgyhogy a következő időszakban kedvcsinálókén több cikket is fogok közölni adattárház minőségbiztosítás témában.

Kezdünk egy alapozó cikkel, ahol átnézzük, hogy mi az a minőségbiztosítás, miért/ mikor van szükség BI és adattárház rendszerek minőségbiztosítására, majd folytatjuk olyan témákkal, mint a minőségbiztosítói feladatok a projekt kezdetén, alatt és végén, majd beszélünk arról is, hogy a leszállított adattárház minőségbiztosításán túl milyen feladatai vannak még a minőségbiztosítónak. Kezdjünk az alapokkal.

Mi az a minőségbiztosítás?

Mi az a minőségbiztosítás? Elvárásoknak megfelelés vagy meg nem felelés ellenőrzése.
Kiknek lehetnek elvárásai egy BI rendszerrel vagy egy adattárházzal szemben?

  • Tulajdonos
  • IT
  • Felhasználók

Tulajdonos elvárásai

A tulajdonos legfőbb elvárása, hogy megtérüljön a BI vagy adattárház bevezetés. Mikor térül meg? Ha a bevezetés hatására bekövetkező bevétel növekedés és költségcsökkenés együttes haszna nagyobb, mint a bevezetés költsége.

Ez triviális. De mérni egyáltalán nem az. A BI vagy adattárház bevezetés költségét jól tudjuk saccolni, de a bevétel várható növekedését vagy a költségek várható csökkenését már nem. A tulajdonos is tisztában van ezzel és azzal is, hogy egy BI vagy adattárház bevezetés csak akkor térül meg, ha a felhasználók használják a rendszert és a rendszerből nyert tudás beépül a vállalat folyamataiba. Operatív szintre lebontva tehát a tulajdonosi elvárás az, hogy használják a felhasználók az adattárházat. Ez még nem garancia a megtérülésre, de az kijelenthető, hogy ha nem használják az adattárházat, akkor nem fog megtérülni.

IT elvárásai

Az IT elvárásai a BI és adattárház rendszerekkel szemben az, hogy legyen könnyen, olcsón üzemeltethető, legyen hozzá szakértelem, illeszkedjen a vállalati architektúrába, az adatok legyenek biztonságban, stb. Egyszóval legyen könnyen olcsón üzemeltethető, fejleszthető és legyen minél kisebb a vállalat szállítói kitettsége.

Felhasználók elvárásai

A felhasználók elvárása a BI vagy adattárház rendszerekkel szemben, hogy segítse a munkájukat. Olyan dolgokat tudjanak megcsinálni az új BI vagy adattárház rendszerrel, amit ma nem tudnak, vagy ugyanazt meg tudják csinálni mint amit ma meg tudnak, csak sokkal gyorsabban, sokkal könnyebben, sokkal részletesebb adatokon.
Mindezek mellett a felhasználóknak van még egy – a tulajdonossal egybeeső elvárása: Az adatok legyenek megbízhatóak, pontosak, a valóságnak megfelelőek.

A minőségbiztosítás célja tehát az említett elvárásoknak való megfelelés biztosítása

Mikor van baj?

1) Ha rosszak az elvárások és azok teljesülnek
2) Ha nem teljesülnek az említett elvárások

Ha rosszak az elvárások és azok teljesülnek

A legnagyobb tragédia, amely egy BI vagy adattárház rendszer bevezetése során történhet, az ha rosszak az elvárások és azok teljesülnek. Ennél még egy elrontott bevezetés is jobb. Egy elrontott bevezetést ugyanis újra lehet kezdeni, de egy működő, ugyanakkor üzleti hasznot nem termelő adattárházzal nehéz mit kezdeni

Épp ezért nagyon fontos, hogy a minőségbiztosító már az ajánlati szakaszban jelen legyen, véleményezze az ajánlati felhívást, validálja a beérkező ajánlatokat. E nélkül ugyanis csak azt tudja már ellenőrizni, hogy az a leszállított adattárház megfelel-e az ajánlati felhívásban illetve ajánlatban megfogalmazottaknak. Márpedig ha a rossz az ajánlati felhívás és az arra adott ajánlat, akkor nem sokat tud tenni a siker érdekében.

Ha jók az elvárások, de azok nem teljesülnek

Minőségbiztosítási szempontból a kevésbé rossz az, amikor jók az elvárások, de azok nem teljesülnek. Ekkor ugyanis van mit tenni: A hibát ki lehet javítani, a hiányosságokat lehet pótolni.

Összefoglalva: Minőségbiztosítóra egy adattárház projekt minden szakaszában szükség van, de a legfontosabb, hogy ott legyen a projekt elején, már az ajánlati felhívás megfogalmazásakor illetve a – mint majd látni fogjuk - projekt végén, a leszállítandók átvételekor.

Kapcsolódó anyagok:

POWER BI WORKSHOP

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2017. november 30.-i Power BI workshopra. Részletek >>

  

Elválasztó

Már készül a következő cikk. Kérjen értesítést a megjelenéséről itt.

|

Szóljon hozzá!

Szabály: Legyen kedves, segítõkész és vállalja a nevét.
A mező tartalma nem nyilvános.
  • A web és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket automatikusan felismeri a rendszer.
ANTI SPAM
A robot regisztrációk elkerülésére.
Image CAPTCHA
Figyeljen a kis és nagybetűk használatára

POWER BI WORKSHOP

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2017. november 30.-i Power BI workshopra. Részletek >>