Adattárház tenderek árajánlatának szórása


Készülök a BI és adattárház projektvezető képzésre és újabb és újabb esetpéldákat dolgozok fel. Most éppen annak alátámasztására kerestem anyagot, hogy milyen következményei lehetnek az adattárház tenderek elnagyolt előkészítésének.

Az alábbi grafikonon egy adattárház tenderre érkezett ajánlati árakat láthatja:

Egy adattárház tender ajánlati árai (mFt)

Egy adattárház tender ajánlati árai (mFt)

Tegyük fel, hogy ön az adattárház tender felelőse és öntől várják, hogy javaslatot tegyen a győztes szállítóra. Ön kit javasolna? A legolcsóbb ajánlat gyanúsan olcsó. Negyede a legdrágább ajánlatnak. De miért ne őt válasszuk, ha neki ennyiért is megéri? (Azért az elgondolkodtató, hogy az árban utána következő miért kér majd háromszor annyit ugyanazért az adattárházért, de ne szaladjunk ennyire előre)

Most nézzük a következő, szintén valós adattárház tender végső ajánlati árait:

Egy adattárház tender ajánlati árai (mFt)

Egy adattárház tender ajánlati árai (mFt)

A legolcsóbb és legdrágább ajánlat közti különbség itt is majdnem négyszeres. kb. 150 millióval fizetnénk többet, ha a legdrágább ajánlatot választanánk. Vagy másképpen fogalmazva a legolcsóbb szállító 4 adattárházat is felhúzna abból a pénzből amennyit a legdrágább szállító kérne egy adattárházért. Nem kis különbség igaz?

Csakhogy a probléma nem itt van. Nem az az igazi kérdés, hogy ki mennyiért csinálná meg az adattárházat. Az ajánlati árak szórásából ugyanis arra következtethetünk, hogy a szállítók nem értették meg mit is várunk tőlük. Olyan szállítók közül választani pedig, akik nem értik a feladatot, nekünk jelent kockázatot! A mi projektünk lesz sikertelen, mi fogunk beégni a menedzsment előtt és nekünk kell majd magyarázkodni, hogy miért késik a szállító, miért nem értette meg azt, amit szeretnénk.

Ne várjon addig, amíg egy ilyen szituáció kialakul. Menjen elébe a dolgoknak. Jöjjön el az adattárház projektvezető képzésre, ahol végig fogunk menni vagy egy tucat projekt mellett e két konkrét tender tapasztalatain is. Ha pedig nem tud eljönni, akkor ügyeljen arra, hogy

  • az adattárház scope-ja legyen jól körülhatárolva igény és forrásadat oldalról is,
  • legyen jól megfogalmazva a bevezetés célja és ez legyen is összhangban az ajánlati felhívással,
  • tárja fel a szállító előtt azokat az ismert kockázati pontokat, amelyek ön szerint veszélyeztetik a projekt sikerét.

Ha ezekre figyel, jelentősen csökkentheti az ajánlati árak szórását és ezzel együtt a választás kockázatát is.

Kapcsolódó anyagok:

Elválasztó

Már készül a következő cikk. Kérjen értesítést a megjelenéséről itt.

|

2 Hozzászólás

sok tényező

Itt elég sok tényező van, pl. a válságban akár nullszaldóra is elvállalnak projektet a cégek, stb., ahogy azonban a cikket olvasom, ez inkább egy felhívás a képzésre

Okok, amelyek az ajánlatok szórásához vezetnek

Szia,

Tényleg sok tényező van, de az igazság az, hogy az eredeti cikk túl hosszúra nyúlt és lecsaptam belőle az „ok” vonalat. Most már látom, hogy nem kellett volna :-)

A válság miatt is, de amúgy is vannak szállítók akik csontra letolják a gatyájukat, hogy elvigyenek egy konkrét projektet, szerezzenek egy jó referenciát, betegyék a lábukat az ügyfélhez. És ezt mindenfajta rosszallás nélkül mondom, hiszen mindannyian tudjuk, hogy sokszor nincs más lehetősége egy cégnek, mint az árban alámenni a többieknek. Szerintem mindenki látott már ilyen esetet akár a szállító, akár a megrendelő oldalon ül.

De vannak olyanok is, akik jól megnyomják a ceruzát, ha arról van szó. Ilyet is látott már mindenki.

Aztán ott vannak azok cégek, akik szeretnének nyitni az adattárház világ felé, de nincs igazán tapasztalatuk az adattárház bevezetésekben és ezért mindenfajta szándékosság nélkül vagy alul vagy túlbecsülik a munka nagyságát.

Végül ott vannak azok a cégek is, akiknek sokkal jobb megoldásuk van a mi problémáinkra, és adnak egy ajánlatot aminek semmi köze a mi ajánlati felhívásunkhoz.

Ezek mind oda vezetnek, hogy szórni fognak az ajánlatok.

Első körben ezek az okok jutottak eszembe. Ha kihagytam valamit, írjátok ide a végére.