A vállalati blog ereje az adattárház bevezetésekben


Mindig kerestem, kutattam a módját, hogy hogyan szerezheti meg a bevezető cég/tanácsadó/projektvezető az üzleti felhasználók bizalmát, vagy másképpen fogalmazva melyek azok az okok, amelyek az üzleti felhasználókat bizalmatlanná teszik a bevezetendő adattárházzal vagy üzleti intelligencia rendszerrel kapcsolatban.

Találtam néhány egyedi dolgot, mint például „az IT biztos megint a megkérdezésünk nélkül dönt majd", vagy „Biztos kapunk majd megint egy használhatatlan rendszert", vagy „nem akarom, hogy a kontrolling a tegnapi selejtről csámcsogjon", stb. Volt azonban egy momentum, amely majd minden bevezetés során újra és újra előkerült. A félelem. Nevezetesen a félelem a változástól. Mi lesz a munkahelyemmel, ha bevezetik az adattárházat? Vajon ki áll az új üzleti intelligencia rendszer bevezetése mögött? Ki kinek a csókosa? Vajon mit fognak látni a teljesítményemből majd az adattárházban? Vajon mit mondhatok el a tanácsadóknak, és mit kell titokban tartanom?

Az ilyen és ehhez hasonló problémák megoldására létezik egy csomó jó módszer. Egy csapatépítőn például mindezeket a problémákat ki lehetne vesézni, és meg lehetne nyugtatni mindenkit, hogy az adattárház bevezetése nem veszélyezteti a munkahelyét. De mit tenne Ön, ha ön lenne a projektvezető, és főnöke jó szokás szerint csak a felelősséget adná, de pénzt, paripát, fegyvert már nem? Ön hogyan győzné le az adattárháztól való félelmet?

A vállalati blog az adattárház bevezetés támogatására

2004-et írtunk, amikor az egyik ügyfelemnél a bevezetés során azon gondolkodtunk, hogy hogyan lehetne a változástól való félelmet csökkenteni. Jó lenne elvinni őket egy csapatépítőre, de arra nemvolt pénz. Azt azonban tudtuk, hogy a bizalom alapja az átláthatóság. Tudtuk, hogyha folyamatosan tájékoztatni fogjuk őket a projekt alakulásáról, ha sikerül kommunikálnunk nekik a bevezetés előnyeit illetve azt, hogy milyen előnyük fog személy szerint származni a bevezetésből, akkor a félelmük csökkenni fog, és minden tőlük telhetőt meg fognak tenni, hogy segítsék a bevezetést. De milyen csatornán kommunikáljuk mindezt? Tartsunk mindenkinek státusz meetingeket? Bombázzunk mindenkit e-maillel? Nem. Nyissunk egy vállalati blogot, és ezen keresztül kommunikáljuk a bevezetés fejleményeit.

Beindítottuk. Kezdetben nem írtunk mást a blogba, mint a szokásos státusz információkat: Ma ez és ez történt, eddig ezt és ezt csináltuk meg, a következőkben ezt és ezt tervezzük. Most ennél a szállítónál voltunk referencialátogatáson, ahol ezt és ezt a tanácsot kaptuk, stb. Aztán elkezdtek jönni a kérdések belülről is, amelyeket a blogban válaszoltunk meg, ha úgy gondoltuk, hogy másokat is érdekelhet a válasz. Később elkezdtünk írni a szívásokról is: Hogyan gondoltuk a bevezetés előtt, és hogyan lehet majd megvalósítani a bevezetés után, miért csúsztunk el egy-egy mérföldkövet, stb.

Az eredmény?

Nem tudom, hogy a blog hatására, vagy a nélkül is kialakult volna-e az a csapat, amely a bevezetést végigvitte, de mindenesetre úgy érzem, hogy a blogon keresztüli információ-megosztás javában hozzájárult ahhoz, hogy a félelem megszűnjön, és hogy a projekt kezdetére mindenki tudja, hogy mi lesz a feladata, hogyan járulhat hozzá majd a sikeres bevezetéshez.

Bár a blog elsődleges célja az volt, hogy a bizalmatlanságot megszüntesse, később azonban lett még egy hozzáadott értéke. Utólag végigolvasva láttuk mikor mit rontottunk el, hol jelentkezett először az a probléma, amely később eszkalálódva már sokkal nagyobb károkat okozott, hol voltunk túlságosan optimisták, mely félelmünk bizonyult alaptalannak, stb. Egy olyan tudásbázist hoztunk létre, amelyet az ügyfél aztán más projektjein is használhatott, amiből tapasztalatot meríthettek más projektvezetők is.

Összefoglalva

A helytelen vagy a nem elégséges kommunikáció könnyen veszélyeztetheti az adattárház vagy üzleti intelligencia rendszer bevezetésének sikerét. Olyan tüskéket ejthet a projekt team tagjaiban, amelyek később csak nehezen, csak aránytalanul nagyobb erőfeszítésekkel orvosolhatóak. Ellenben ha mindenki tudja, hogy merre halad a projekt, ha mindenki látja, hogy folyamatosan jönnek az eredmények akkor szívesebben, nagyobb vállszélességgel odaállnak az adattárház vagy üzleti intelligencia bevezetés mellé. Ez pedig a sikeres adattárház vagy üzleti intelligencia rendszer bevezetésének egyik legfontosabb kritériuma. Motivált üzleti felhasználók, projekt tagok nélkül ugyanis aligha képzelhető el egy sikeres BI vagy adattárház bevezetés...

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról és jöjjön el a 2020. április 23.-i BI és adattárház projektvezető képzésre. Részletek >>

  

Elválasztó

Már készül a következő cikk. Kérjen értesítést a megjelenéséről itt.

|

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról és jöjjön el a 2020. április 23.-i BI és adattárház projektvezető képzésre. Részletek >>