A több információ jobb döntést eredményez?


Amikor írtam a termelő cégek BI-áról szóló cikket azon gondolkodtam, hogy a következő generációnak vajon nagyobb szüksége lesz-e a BI-ra mint a mostani generációnak?

A régi generáció ugyanis információ szegény világban nőtt fel. Megtanultak jó döntést hozni viszonylag kevés információ alapján. Lehet, hogy nem érezték komfortosan magukat, de képesek voltak rá. Sok 100 millióról tudtak dönteni elenyészően kevés információ alapján. Olyan területeken is, ahol nem csak go/no go döntést kellett hozni, hanem több egymáshoz hasonló alternatíva közül kellett választani.

A mai kor embere azonban már egy olyan világban nevelkedett, ahol szinte mindenről van elérhető/beszerezhető információ. Vajon a mai kor vezetője képes lenne jó döntéseket hozni kevés információ alapján? Vajon a mai kor vezetője jobban igényli majd a döntéstámogató rendszereket illetve az azokban tárolt információkat, mint a korábbi generációk?

Nem tudom. Valószínűleg igen, de egyáltalán nem vagyok benne biztos... A lényeg valószínűleg nem a több/pontosabb információn van. A több információ nem feltétlenül eredményez jobb döntést. Dolgoztam jó néhány vezetővel aki mindent mért, állandóan újabb és újabb információkat kért, mindenből próbált következtetéseket levonni, mindenhol kereste az ok okozati összefüggést. Csodáltam a lelkesedését és belülről tudtam, hogy nagyon sokat tanulnak így, de nem éreztem úgy, hogy ez közelebb vitte volna a céljaik eléréséhez.

Ugyanakkor dolgoztam olyan vezetőkkel, akik csak néhány magasan aggregált mutatót néztek és ezek alapján hozták a döntéseiket. Definiáltak összesen(!) 13 KPI-t, és ezek alapján kormányoztak sikeresen egy hatalmas vállalatot. Csodáltam őket, hogy mennyire ügyesen tudják meghatározni azt a 13 információt amiből döntést hoznak. Kívülről nézve játszi könnyedséggel…

Az új generáció életét már átszövi az adat. Ma egy sportközvetítés színtiszta statisztikai elemzések sorozata: %-ok, átlagok, top 10 listák, ismétlődések, gyakoriságok, valószínűségek. Ma egy kerékpárt nem tudunk megvásárolni úgy hogy ne kutatnánk előtte az interneten, ne elemeznénk, ne hasonlítanánk össze alternatívákat, vizsgálnánk ár/érték arányokat

Az új generáció már máshogy viszonyul az adatokhoz mint a régi. Az új generáció életét átszövi az adat, sokkal jobban támaszkodnak döntéseikhez az adatokra, mint a korábbi generációk. A több információ nem feltétlenül eredményez majd jobb döntéseket, de az új generáció jobban fogja használni döntéseinek támogatásához az adatokat, mint a korábbi. Az új generációnak tehát valószínűleg nagyobb szüksége lesz majd a BI-ra mint a előzőnek. Meglátjuk, hogy tényleg így lesz-e...

Elválasztó

Már készül a következő cikk. Kérjen értesítést a megjelenéséről itt.

|

Szóljon hozzá!

Szabály: Legyen kedves, segítõkész és vállalja a nevét.
A mező tartalma nem nyilvános.
  • A web és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Engedélyezett HTML elemek: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket automatikusan felismeri a rendszer.
ANTI SPAM
A robot regisztrációk elkerülésére.
Image CAPTCHA
Figyeljen a kis és nagybetűk használatára