Kihelyezett önkiszolgáló BI workshop Excel 2013 felhasználóknak

Excel 2013-as Power Pivot, Power View, Power Map tanfolyam kontrollereknek, elemzőknek


A kihelyezett önkiszolgáló BI workshop célja, hogy eljuttassa a vállalatokhoz az önkiszolgáló BI filozófiáját, és valós adatokon, valós üzleti problémák megoldása közben aktívan használható Power Pivot, Power View és Power Map tudást adjon a résztvevőknek. A tematikát ennek szellemében úgy állítottam össze, hogy a tudástranszfer konkrét, megfogható, és a tanfolyamról hazavihető, otthon is frissíthető Excel riportok, dashboardok elkészítésével valósuljon meg.

A kihelyezett Excel 2013-as önkiszolgáló workshop 5 nagyobb blokkból fog állni. Ezek:

  1. Adatbázis építés
  2. Ad-hoc elemzés
  3. Dashboard készítés
  4. Térképes elemzés
  5. Idősor elemzés és hatásos prezentáció

Adatbázis építés

A workshopot azzal kezdjük, hogy több mint 3 millió sort töltünk a Power Pivot bővítmény segítségével az Excelbe. Összesen 380 megabájtnyi adatot fogunk összeszedni különböző forrásokból (Access, SQL Azure, és Excel) és a PowerPivot segítségével ezeket össze fogjuk kapcsolni, hogy az adatokat ne csak egymástól függetlenül, hanem összefüggéseiben is tudjuk majd elemezni.

A téma a hazai gyógyszerforgalom elemzése lesz. A workshop teljes időtartalma alatt éles adatokkal fogunk dolgozni és valós üzleti problémák megoldására fogunk választ keresni.

Ad-hoc elemzés

Az adatok betöltése és összekapcsolása után közösen létrehozunk néhány számított mezőt majd rátérünk az ad-hoc elemzés lehetőségeinek ismertetésére. A probléma amit meg fogunk oldani a következő lesz: Stratégiai elemzőként meg kell találnunk a 3 milliós adatbázisban azokat a piacokat, amelyek a legjobban növekedtek az elmúlt időszakban, majd elemezzük ezen piacok regionális és egyéb teljesítményeit.

Interaktív Dashboard

Az ad-hoc elemzés lehetőségeinek bemutatása után rátérünk az adatvizualizáció témakörére és az általunk felépíttet 3 millió soros adatbázisra elkészítjük a következő interaktív dashboardot:

Interaktív Excel Dashboard, másodpercen belüli válaszidőkkel (3 millió sor, 4 különböző adatforrás)

A dashboard baloldali gombjaival (szeletelőivel) szinkronizáljuk a dinamikus táblázatot és annak grafikus elemeit, a kombinált diagramot, a térképet és az alatta elhelyezkedő top 5 forgalmazó piaci részesedését bemutató grafikont, és végül a dashboard címét is.

Térképes elemzés

Az interaktív dashboard elkészítése hozzáfogunk az adatok térképes elemzéséhez. A megoldandó probléma a következő: készítenünk kell egy olyan interaktív térképet, ahol a gyógyszerfogyások alapján tudjuk követni a betegségek terjedésének útját:

Excel 2013 Power View Dashboard
A workshop egyik eredményterméke: Interaktív kartogram, amely egy kiválasztott gyógyszercsoportra mutatja az előző év azonos időszakához képesti növekedést.

A betegségek terjedési útjának vizualizálásához el fogjuk készíteni Excelben az alábbi animált hőtérképet is:

Vérzésellenes készítmények fogyásának idősoros ábrázolása animált hőtérképpel az Excelben

Idősor elemzés

A térképes elemzés után rátérünk az idősor elemzésre és az Excel 2013 részét képező Power View-val felépítünk az alábbi animált buborékdiagramot:

Power View-val készített animált grafikon

Az elemzést a hazai gyógyszerforgalmazók piaci részesedés-változásának vizsgálatával kezdjük, majd kiválasztunk egy konkrét forgalmazót és annak teljesítményét vizsgáljuk az egyes piacokon.

Olyan kérdésekre keressük majd a választ, mint a

  • melyek azok a termékek (piacok), ahol az egységár növekedés hatására nem következett be piaci részesedés vesztés
  • Melyek azok a termékek (piacok), amelyeken az egységár csökkentésével párhuzamosan csökkent a piaci részesedés
  • és úgy általában melyek azok a termékek (piacok) amelyek az átlagos piaci mozgásoktól eltérően viselkednek

A kérdések megválaszolásához felépítünk néhány, a fentihez hasonló animált buborékdiagramot. Mindeközben természetesen folyamatosan állítjuk elő a workshop eredménytermékeit, megtanuljuk, hogy hogyan lehet animált diagramokat és egyéb speciális adatvizualizációs technikákat alkalmazni az elemzéshez és az eredmények hatásos prezentálásához.

Hatásos prezentáció

Hogyan lehet dögunalmas statisztikai számokat hatásosan prezentálni? Egy elemzés eredményét egy vezetőnek úgy szemléltetni, hogy az 1 másodperc alatt megértse az elemzés mondanivalóját? Hogy egyből leessen NEKI hogy hol kell beavatkozni?

Ezekre a kérdésekre is választ kaphat az önkiszolgáló BI workshopon, ahol felépítünk majd néhány, az alábbihoz hasonló hatásos adatvizualizációt is:

Az önkiszolgáló workshopon ilyen adatvizualizációt is készítünk majd az Excel segítségével

A tanfolyam végén, levezetésként mindenki elkészítheti és hazaviheti az egész napi munkáját lezáró adatvizalizációt:

Az önkiszolgáló workshopon ilyen videókat is készítünk majd az Excel segítségével

(Megj. A videó nagyobb mértetben itt is megtekinthető)

Kiknek szól az Önkiszolgáló BI workshop?

Tudásmunkásoknak (Knowledge Worker), kontrollereknek (Business, Finance, Sales, ... Controller), üzleti elemzőknek (Business Analyst)

Az önkiszolgáló BI workshop elsősorban kontrollereknek, üzleti- és stratégiai elemzőknek, és mindazon tudásmunkásoknak szól, akik napi szinten használják az Excelt és elérték annak határát.

Ha ismerősek a következő problémák, akkor a tanfolyam Önnek szól:

  • „Nagy adattáblákkal dolgozunk, ráadásul az adatokat nem egymástól függetlenül, hanem összességében szeretnénk látni és láttatni"
  • „Automatizálható riportokat szeretnénk készíteni, webes kikommunikálással"
  • „Lehetőség szerint a dashboardokon lefúrást is engedélyeznénk, tehát az összesített adatok mögötti részleteket is meg szeretnénk jeleníteni"
  • „Nem kimondottan Excel tanfolyamra van szükségük, a függvényeket, pivotokat, makrókat aktívan használjuk a mindennapokban. Csak az ezeken túlmutató lehetőségekről szeretnénk hallani és aktívan is használható tudást szerezni."

Adatmunkásoknak

Adatmunkásoknak, akik rendszerezik és hatékony formában tálalják az információkat a tudásmunkásoknak (kontrollereknek, elemzőknek), hogy megismerjék az információ megosztás egy sokkal korszerűbb és lényegesen gyorsabb, rugalmasabb módszerét.

Adattudósoknak (Data Scientist)

Az adatmunkások és a kontrollerek, üzleti elemzők kötött mindig volt egy űr, egy szakadék amelyet különböző szoftveres megoldásokkal megpróbáltunk az elmúlt 15 évben áthidalni, de nem sikerült. Csökkenteni tudtuk a szakadékot, de áthidalni nem és nem is fogjuk tudni sosem.

Épp ezért a kontrollerek elkezdtek adatbázis-kezelést tanulni, az informatikusok elkezdtek közgazdaságtant tanulni, és elkezdett kialakulni az a szakma, amit ma az adattudósok (Data Scientist) képviselnek.

Az önkiszolgáló BI workshop tehát másodsorban az adattudósoknak és adatmunkásoknak szól.

Kiknek nem szól az önkiszolgáló BI workshop?

Az önkiszolgáló BI workshop nem egy Excel tanfolyam. Nem fogunk végigmenni az Excel funkcióin, de még a pivot tábla lehetőségin sem. Ha tehát Excel tanfolyamot keres, akkor ez a képzés nem Önnek szól.

Az önkiszolgáló BI workshop nem általános BI tanfolyam, így nem fogunk BI termékekről, adattárház építésről, stb. beszélni. Egy dologra fogunk koncentrálni: Arra, hogy hogyan lehet több különböző rendszerből érkező nagymennyiségű (több millió sornyi) adatot az Excelben összekötni, egységesen elemezni, és az elemzés eredményét vizualizálni és a kollegákkal megosztani.

Nagy dolog. Eddig is ezt csináltuk az Access-szel

Az Access nem egy döntéstámogatásra optimalizált adatbázis kezelő. Nincsenek idősor kalkuláló függvényei (mint pl.: TotalYTD(), SamePeriodLastYear (), stb.) Architekturálisan sem az adatok aggregálására és különböző szempontok szerinti ad-hoc lekérdezésére tervezték. És ne feledkezzünk el arról sem, hogy az Access az Excelen kívül van :-(

De van ennél egy sokkal fontosabb dolog is: Az Access-es megoldásból nincs kitörési lehetőség. Amíg a Power Pivot lehetőséget biztosít arra, hogy az elkészült modellt egy több ezer felhasználót kiszolgáló, automatikusan frissülő „szerveres", rendszerré konvertáljuk, addig az Access erre nem nyújt lehetőséget.

Nekünk van már BI rendszerünk. Minek még egy?

BI rendszer ide vagy oda, Excel rugalmasságára mindig szükség lesz. Mindig lesznek olyan adatok, amelyek a BI és adattárház rendszerekben nem találhatóak meg. És ezek kezelésére, a BI-on belüli és kívüli adatok összehozására, az adattárházban tárolt adatok új szempont szerinti aggregálására, mi lenne ha elemzések készítésére, modellezésre és ad-hoc kimutatások készítéséhez mindig szükség lesz egy önkiszolgáló BI rendszerre.

Úgyhogy ha van már BI rendszere, vagy adattárháza, akkor az önkiszolgáló BI-ra gondoljon úgy, mint ezen rendszerek kiegészítőjére, ahol a hiteles adatok nagy részért a BI vagy adattárház rendszer szolgáltatja, de az ezen túli elemzői szabadságot már az Excel és a Power Pivot biztosítja.

Mit vihet haza az önkiszolgáló BI workshop után?

Egy működő, gombnyomásra frissülő 380 megabájtnyi adatot tartalmazó Excel fájlt benne a workshopon előállított dashboarddal, térképes elemzéssel, animált buborékdiagrammal és minden a tanfolyamon felszedett tudással.

Ezen kívül minden résztvevő megkapja a tanfolyam teljes anyagát: Forrásadatokat, prezentációt, és mindent amit a workshop során használunk vagy előállítunk.

Tervezett tematika

  1. Bevezetés
    1. Az önkiszolgáló BI helye a vállalat döntéstámogatói rendszerei között
    2. Mit kell tudni az Excelbe bújtatott új, oszlopalapú, memóriában futó adatbázis-kezelőről?
    3. A workshopon megoldandó üzleti probléma ismertetése
  2. Adtabázis építés
    1. Önkiszolgáló adatkinyerés és több mint 3 millió sor betöltése SQL Serverből, Access, Excel fájlokból
    2. 4 különböző forrásból származó adathalmaz összekapcsolása
    3. A dátum tábla szerepe a döntéstámogatásban
    4. Adatbázisbeli rendezett tárolás és rendezés lehetőségeinek megismerése
    5. DAX: A PowerPivot modellező nyelve
    6. Excel nyelvi és regionális beállításainak jelentősége
    7. Számított mezők létrehozása, explicit és implicit számított mezők
    8. Adatbázis optimalizáció és dizájn
  3. Mentés és adatfrissítés
  4. Az ad-hoc elemzés lehetőségei
    1. Rendezés és szűrés
    2. Statikus és dinamikus nevesített halmazok
    3. A Gyorsvizsgálat eszközkészlet használata
    4. Pivotchart
  5. Dashboard készítés
    1. A pivot tábla formázása
    2. Szeletelők használata
    3. Feltételes formázás használata dashboardokon
    4. Értékgörbék használata dashboardokon
    5. Kombinált grafikon készítése
    6. KOCKA() függvények
    7. Térkép elhelyezése a dashboardon
    8. Szeletelőkkel szinkronizált dashboard cím készítése
  6. Interaktív kartogram készítése
    1. Megyei adatok térképes megjelenítése
    2. A térkép formázása
    3. A térképre helyezett grafikonok formázása
  7. Animált buborékdiagram készítése
    1. Statisztikai adatok hatásos prezentálása
    2. Átlagostól eltérő piaci mozgások felderítése a Power View segítségével
    3. Animált buborék diagram készítés
  8. Összefoglalás

Mikor kerülhet megrendezésre a tanfolyam?

Kalkuláljon úgy, hogy a kapcsolatfelvétel után kb. 2-3 héttel tudunk olyan időpontot találni, amelyik Önöknek is és nekem is megfelel. 

Hol kerülhet megrendezésre a tanfolyam?

Az elsőbbségi PowerPivot és Excel Dashboard tanfolyam egy kihelyezett tréning, s mint ilyen Önöknél kerül majd megtartásra. Kiszállási díj természetesen nincs. Ugyanannyiba kerül a tanfolyam Budapesten, mint Nyíregyházán vagy Sopronban.

Ha nincs megfelelő oktatóterme vagy ha szeretné a kollégákat kimozdítani megszokott környezetükből hogy nyugodtan tanulhassanak, akkor tudjon róla, hogy van lehetőség külső (Budapest belvárosi) helyszínen történő tanfolyam tartásra is. Ez azonban nincs benne a tanfolyam árában. Ha külső helyszínen szeretné megtartani a fanfolyamot akkor kérem keressen meg és elmondom a lehetőségeket. 

Mennyi időt vesz igénybe a tanfolyam

Az elsőbbségi PowerPivot és Excel Dashboard tanfolyam időtartama 7-8 óra. De. Az egész napomat Önre fogom szánni. Így ha több időre lesz szüksége, akkor rendelkezésére fogok állni.

A tanfolyam hosszú. A tanfolyam időpontjának kiválasztásakor próbálja meg ezt figyelembe venni és olyan napot keresni, amikor Ön is és a kollegái nyugodtan tudnak figyelni. A zárás időszaka tipikusan nem ilyen :-) 

Mennyibe kerül a tanfolyam?

259 eFt + Áfa.

Ez az összeg tartalmazza a kiszállási és minden egyéb költséget függetlenül attól, hogy melyik városban kerül megrendezésre a tanfolyam. 

Hányan jöhetnek?

A tanfolyam ára független a létszámtól, azaz mindegy, hogy 5-en, 10-en 20-an vagy 30-an jönnek. Az ideális létszám 10-15 fő, de tartottam már képzést egyszerre 46 főnek is.

A tapasztalat azonban az, hogy minél többen vannak, annál kevesebbet mernek kérdezni a résztvevők. Ezért azt javaslom, hogy ha 30-40 embert is meghívna, akkor próbáljon meg szűrni és homogén csoportokat létrehozni. Ne menjen a nagy létszám a hatékonyság rovására.

Ugyanakkor bátorítom is, hogy hívjon minél több kollegát, hiszen ugyanannyiba kerül 1 fő képzése is mint 20 főé. És minél több kollegája ismeri meg a modern technológiák kínálta lehetőségeket, annál hatékonyabban tudnak majd működni a szakterületek.

Kik jöhetnek?

Bárki. Csak annyi a kikötés, hogy a résztvevők egy cégtől jöjjenek. Ez alól csak az kivétel, ha a szállító és a megrendelő kéz a kézben vesz részt az elsőbbségi PowerPivot és Excel dashboard tanfolyamon.

Az igazán jó megoldások mindig KÖZÖSEN születnek. Ezért szeretném inspirálni a szállítót, hogy hozza el ügyfelét. Jöjjenek együtt. Ismerjék meg közösen a lehetőségeket, és együtt alkossanak valami ütőset.  

Szükséges alapismeretek

  • Pivot tábla: A Workshopon az Excel pivot tábláját masszívan fogjuk használni. Bár a workshopon használt Excel Pivot tábla nem az az Excel Pivot tábla amit Ön nap mint nap használ, de az alapjai ugyanazok. Épp ezért előnyös, ha az Excel 2007 vagy az Excel 2010 Pivot táblát ismeri.
  • Szalagos menü: Az Excel 2007-es verziótól kezdve az Excel menüszerkezete megváltozott és a klasszikus menüket felváltotta az Office szalagos megjelenése. A workshopon Excel 2013-at fogunk használni aminek a szerkezete az Excel 20072010-zel azonos, így jó ha otthonosan mozog az Excel 2007/2010 menürendszerében.

A workshopon beszélni fogok az Excel 2013 fontosabb BI újdonságairól, így az Excel 2013 ismerete nem szükséges.  

Győzze meg főnökét!

Készítettem az Önkiszolgáló BI workshopról egy brosúrát arra az esetre, ha nyomtatott anyaggal szeretné meggyőzni a főnökét, hogy „Nézd, ennek a tanfolyamnak a tudásanyagát szeretném a vállalaton belülre hozni". A brosúra innen letölthető.

Készítettem egy kétperces videó montázst is, amely bemutatja az önkiszolgáló BI workshopon elkészített eredménytermékeket. Használja ezt is bátran a meggyőzés eszközeként.

De mondja el azt is nyugodtan a főnökének, hogy eddig több mint 1700 fő vett már részt a tanfolyamon, úgyhogy annyira rossz nem lehet :-)

A workshophoz szükséges felszerelések

Az önkiszolgáló BI workshopra egy internet kapcsolat képes laptopra lesz szüksége rajta az Excel 2013 Professional plus verzióval és a Power Map bővítménnyel. (A Power Map bővítmény ingyenesen letölthető innen.)

A laptop rendelkezzen minimum 2 GB memóriával.

Ha nem rendelkezik a szükséges gépekkel, akkor kérem keressen meg, mert lehetőség van az oktatásra felkészített előre telepített laptopok bérlésére is. 

Ha maradt még kérdése...

Ha maradt még kérdése, akkor kérem keressen meg az elérhetőségek egyikén.

Hogyan igényelheti az elsőbbségi képzést?

Vegye fel velem a kapcsolatot telefonon vagy e-mailen hogy egyeztessünk időpontot és megbeszéljük a részleteket. Hívjon vagy írjon.

Telefon: +36 1 200 95 40 e-mail: Kovari.Attila@BIprojekt.hu