Adattárház projektvezetés, minőségbiztosítás


Ha ma valakit megbíznak egy üzleti intelligencia rendszer vagy egy adattárház bevezetésével, akkor az rendszerint keres egy projektvezetésre alkalmas személyt a cégnél, aki korábbi beszerzési, beruházási és projekt tapasztalatait felhasználva kicseréli az ajánlati felhívásban a beszerzés tárgyát, például a vállalatirányítási rendszert üzleti intelligencia rendszerre, mellécsapja az összegyűjtött követelményeket és kész. Felmegy a webre, megnézi, hogy kik foglalkoznak üzleti intelligencia rendszer vagy adattárház bevezetéssel s meghívja őket a tenderre. Aztán valamilyen más területen már bevált értékelési módszer szerint kiválasztja a győztest, és elkezdi vele a hónapokig tartó közös munkát.

Ha ön is ezt teszi, az nem az Ön hibája. Nincs ma olyan forrás (jó könyv, weboldal) amely az üzleti intelligencia rendszerek vagy az adattárházak bevezetésének előkészítésével foglalkozik. (Kivéve talán ezen oldalak, amit mostanában olvasgat ) Pedig, mint a bevezetőben említettem nagyon sok minden múlik azon, hogy hogyan kezd hozzá a bevezetéshez, és nagyon sok múlik azon is, hogy milyen projektvezetőt választ.

A jó projektvezető egyben személyes tanácsadója is. Ő fog segíteni Önnek dönteni olyan alapkérdésekben, mint a normalizált legyen az adattárház vagy csillagsémás? Esetleg mindkettő? Adattárházra van szüksége vagy elegendő csak egy BI rendszer?

Adattárház, vagy üzleti intelligencia rendszer?

Ezek a kérdések, illetve az ezekre adott válaszok hosszútávon meghatározzák cége adattárházának hatékonyságát, és nagyban befolyásolják a kialakítandó rendszer árát is. Épp ezért érdemes ezeket a fundamentális szempontokat alaposan átrágni, és már eleve úgy kiküldeni az ajánlati felhívást, hogy abban rögzítve legyenek. Nem akarom elkedvteleníteni, de ha nem így tesz, akkor könnyen úgy járhat, mint egyik ügyfelem, aki ugyanarra a feladatra ajánlatot kért több szállítótól is, és a legolcsóbb és a legdrágább ajánlat között 8 szoros volt az árdifferencia, pusztán azért, mert az egyik szállító egy kis BI rendszerrel akarta megvalósítani azt, amire a másik szállító egy többrétegű adattárház architektúrát javasolt.

Ön jelölje ki a pályát!

Menjen elébe a dolgoknak! Csökkentse saját kockázatát és már az ajánlati felhívás készítésekor definiálja a rendszer kereteit! Ön legyen az, aki kijelöli azt a pályát ahol a szállítók focizhatnak, ne a szállítók.

Nigel Pendse, - akinek cége készíti a világ legnagyobb BI felmérést - legutóbbi tanulmányában a BI Survey 7-ben megállapította, hogy az üzleti célok akkor teljesültek legjobban, amikor a projektet üzleti felhasználók, vagy egy külsős BI specialista tanácsadó vezette, és legkevésbé akkor, ha a szállító embere.

Miért felelős az adattárház projektvezető?

A projektvezető szerepe és felkészültsége tehát meghatározó az adattárház projektek során. Az ő felelősségi körébe tartozik az igények összegyűjtése és az ajánlati felhívásba foglalása, ő segít majd a szakmailag legjobban megfelelő szállító kiválasztásában, ő fogadja majd el vagy utasítja vissza a rendszertervet, és ő lesz az, aki átvezeti önt a projekt során felmerülő nehézségeken. Ütemezni fogja a feladatokat, betartatja a határidőket, folyamatosan kontrollálja a szállítót, dönt a változtatási és szerződésmódosítási kérések jogosságáról és átvétel előtt ellenőrzi az adattárház minőségét. Ezen feladatok ellátásához azonban olyan nagy mennyiségű háttértudásra van szükség, melynek megszerzése sok időt/energiát igényel, így a projektvezetéssel megbízott dolgozó ez irányú motivációja és elkötelezettsége rendszerint kevés, és néha akadályozhatja a korábbi feladatainak ellátásában. Hagy mutassak egy konkrét példát:

Naponta hány órát kell projektvezetéssel foglalkozni?

Az egyik projekt után elemeztem a projektvezető (én) tevékenységét és a következőt találtam: napi átlag 8 olyan levelet kapott, amelyre érdemben válaszolnia kellett (összesen 15 levelet dolgozott fel/nap). A Helpdesk rendszer adatai szerint minden napra jutott legalább egy olyan feladata, ahol az adatgazdákat, az IT üzemeltetőket, vagy az üzleti felhasználókat kellett noszogatni, hogy csináljanak meg ezt vagy azt a projekt sikeres befejezése érdekében. Sok ez vagy kevés? Ha valakinek munka mellett kell csinálnia, akkor biztos hogy sok. Ha nincs más dolga a projektvezetőnek, mint az adattárház projekt koordinálása, akkor kevés. De a projektvezetőnek van egy másik fontos feladata is: Biztosítania kell a minőséget.

Adattárház minőségbiztosítás

Ön rábízná hőn áhított első családi háza kivitelezését egy olyan emberre, aki jó szervező, de nem ért a házépítéshez? Nem ugye. Illetve csak akkor, ha van Ön mellett egy olyan ember, akinek a tanácsát bármikor kikérheti, akitől bármikor kérdezhet: Te! Ez a kivitelező azt mondja, hogy nem kell a fedkőbe vízorr, mert e nélkül szebb lesz kémény. Ez igaz?

Ugye fellélegezne, ha lenne egy embere, akiről tudja, hogy ott áll a melósok mellett és nézi, hogy a szerződében meghatározott anyagokat építik-e be, vagy folyamatosan ellenőrzi, hogy az elfogadott terv szerint dolgoznak-e. Akiről tudja, hogy nem meri megvezetni a szállító, mert a szakma egyik legelismertebb embere, és akiről tudja, hogy csak akkor veszi át a házat, ha az 100 %-osan megfelel a minőségi követelményeknek. Ugye jó lenne úgy beköltözni a házba, hogy tudja: nincs olyan rejtett hibája, ami csak évek múlva derül ki, amikor már lejárt a garancia.

Nincs ez máshogy az adattárházak világában sem, csak itt nem azt kell ellenőrizni, hogy van-e vízorr a kéményfedkőben, hanem azt, hogy biztonságban vannak-e az adatok, jól működnek-e az adatbetöltő folyamatok, a szerződésben rögzített módszertan szerint vezetik-e be az adattárházat, és évek múlva is el fogja-e bírni a folyamatosan növő adatmennyiség feldolgozását.

Miket ellenőriz a minőségbiztosító?

Engedje meg, hogy megint egy konkrét példát hozzak. Hogy biztos legyek abban, hogy egyik ügyfelem átvétel előtt álló adattárháza kifogástalan minőségű, az alábbi 260 tesztből álló minőségellenőrzés sorozatot futtattam:

  • Adatbiztonság tesztelése: 14 kritérium szerint
  • Relációs adattárház tesztelése: 54 szempont szerint,
  • OLAP adatbázis tesztje: 76 szempont ellenőrzése
  • Adatbetöltési (ETL) folyamatok: 23 teszt
  • Dokumentáció: 32 tartalmi elem meglétének ellenőrzése
  • Leszállítandók kilóra, minőségre,... megvannak? összesen 7 teszt
  • Adatminőség és adatteljesség vizsgálat: 3 adatbázisban
  • cél teszt (vajon az adattárház elérte célját?): 10
  • Scope teszt (vajon az adattárház megfelel a jóváhagyott scope-nak?): 26 ellenőrzés

Ha valaki biztos akar lenni abban, hogy adattárháza évek múlva is megbízhatóan, lehetőleg minél kevesebb karbantartási költséggel üzemeljen, akkor ezeket az ellenőrzéseket még az átvétel előtt célszerű elvégeznie.

Eredmények?

A szállítóval folytatott tárgyalásokon Ön a megfelelő információ birtokában lesz. Szakmai érveket fog tudni felsorakoztatni a szállító érveivel szemben, így nem azon kell majd vitatkoznia, hogy a konkrét felhasználói igény része volt-e a kezdeti terjedelemnek vagy sem, a szállító megfelelő minőségben adta át a leszállítandókat vagy sem, a „nem várt körülmények" vajon tényleg azok-e, vagy csak a szállító felkészületlen, stb.

A fixáras szerződések tényleg fix árasak lesznek, olyan adattárházat kap majd kézhez, amelynek alacsonyak lesznek az üzemeltetési, karbantartási költségei, és amelyben bízhatnak az üzleti felhasználók.

Legyen saját tanácsadója!

Menjen elébe a problémáknak. Kérjen fel projektvezetőnek/minőségbiztosítónak! Legyen egy saját embere, aki megadja önnek a szakmai biztonságot, aki nem engedi, hogy a szállító megvezesse, aki garantálni tudja, hogy az elkészült adattárház megfelel a legújabb minőségi követelményeknek. S ha igényli, ezt a tudást átadom az Ön kollegájának is, aki az első fázis lezárását követően önállóan is képes lesz menedzselni az adattárházat. Képes lesz egyeztetni a szállítóval és az üzleti területekkel, rangsorolni fogja tudni a problémákat és az igényeket, és ellenőrizni fogja tudni a minőséget.

Kik kértek eddig adattárház projektvezetést és minőségbiztosítást?

Amire leginkább büszke vagyok az a Wizz Air. Ott lenni és segíteni egy induló légitársaság adattárház bevezetésében, hozzájáruni egy kicsit a sikereikhez, együtt gondolkodni velük, formálni a jövőt óriás élmény és lehetőség. Köszönöm nekik a bizalmat ezúton is.

Kérjen egy személyes megbeszélést!

Hívjon fel telefonon, vagy vegye fel velem a kapcsolatot e-mail-en! Kérjen egy személyes megbeszélést és 2 óra múlva pontosan tudni fogja, hogy tudunk-e együtt dolgozni, vagy nem. A projektvezetői, ahogy a tanácsadói is egy bizalmi szakma. Nem elég az, ha valaki tapasztalt szakember. Önnek olyan emberre van szüksége, akiben megbízhat, aki garantálja a szakmai biztonságot.

Kérjen egy személyes megbeszélést, ahol megismerhetjük egymást, ahol át tudjuk beszélni személyes igényeit és ahol a felmerült problémákra azonnali szakértői segítséget kaphat.

A személyes megbeszélés díjtalan és nem jár semmiféle elkötelezettséggel egyik fél számára sem.

A telefonszám, amelyen a személyes megbeszélést kérheti:
061 200 95 40

Megtisztelésnek fogom venni, ha Önnel személyesen is találkozhatok. Hívjon bátran

Üdvözlettel:
Aláírás

Kővári Attila